Assessments voor alle docenten autotechniek
Gepubliceerd: 4 March 2013 • Leestijd: 3 minuten en 2 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Docenten van de opleiding autotechniek worden onderworpen aan assessments. Resultaat kan zijn dat ze andere taken krijgen bij de opleiding of dat ze naar ander werk worden begeleid. Aanleiding voor de maatregel is het slecht presteren van de opleiding.
‘De opleiding kampt al langer met dalende instroom, slechte rendementen en negatieve beelden in het externe veld’, schrijft instituutsdirecteur Ostara de Jager-Bes aan de medewerkers. Ze wijst ook op de ondermaatse score in de Nationale Studenten Enquête (NSE). Op een schaal van 100 haalde de opleiding in de Keuzegids 2013, die zich onder andere baseert op de NSE, maar 42 punten. In 2010, 2011 en 2012 waren dat 54 punten.
Daarmee is autotechniek een van de slechtst presterende opleidingen van de HR. ‘Hoewel het team (bestaande uit zo’n twaalf docenten, red.) op verschillende wijzen heeft geprobeerd de opleidingsprestaties te verhogen, constateer ik onvoldoende verbetering’, aldus De Jager-Bes die een ‘kwaliteitsimpuls’ noodzakelijk acht.
Extra begeleiding
Inmiddels heeft de onderwijsmanager van autotechniek in overleg met de directie besloten haar functie neer te leggen en is er een interimmanager aangetrokken. Deze tijdelijke kracht zal de komende maanden de taken van de onderwijsmanager op zich nemen en in die rol de docenten extra begeleiden. Daarnaast begeleidt de manager de eerder genoemde assessments en de zaken daaromheen.
Alle docenten autotechniek worden geacht deel te nemen aan de docentenassessments, waarvoor De Jager-Bes in overleg met p&o een gespecialiseerd bedrijf heeft ingehuurd. In de assessments wordt gekeken naar de pedagogisch-didactische kwaliteiten van de docenten en naar hun vermogen tot samenwerken. Ook moeten de docenten een ‘vakinhoudelijk presentatie’ geven aan een vertrouwenscommissie van externe deskundigen uit de automotive branche. Daaruit moet blijken of de docent bekend is met recente ontwikkelingen in het vakgebied en welke bijdrage hij levert aan het eindniveau van de studenten.
Collegevoorzitter Ron Bormans steunt de plannen van instituutsdirecteur Ostara de Jager. ‘Als de kwaliteit van de opleiding zo beneden de maat is, en ook al zo lang beneden de maat is, dan moet je weleens wat anders proberen. Deze maatregel past in het beleid dat we hebben uitgezet om de kwaliteit van het bacheloronderwijs te verhogen. De tien opleidingen die in de Keuzegids het slechtst presteren, ondergaan met spoed een verbetertraject. Autotechniek is een unieke opleiding waarvan er in Nederland maar drie zijn. Andere hogescholen zijn jaloers op onze licentie. Deze opleiding moet hoe dan ook in de groene cijfers terechtkomen.’
HR Jobcenter
Op basis van de assessments, studentenevaluaties en de docentenbeoordelingen van de afgelopen twee jaar zal De Jager-Bes besluiten ‘welke docenten passen in het nieuwe team autotechniek en welke niet’, schrijft ze aan de medewerkers. ‘Dat kan betekenen dat een medewerker andere docenttaken binnen het instituut opgedragen krijgt en/of er een aanmelding bij het HR Jobcenter zal volgen.’
Maar het uitgangspunt is, benadrukt de directeur in reactie op haar plannen, dat ‘het opleidingsteam in het kader van professionalisering een ontwikkelkans wordt geboden’. De Jager-Bes: ‘We hebben bewust gekozen hierin extra te investeren. Het doel is kwaliteitsverbetering van de opleiding autotechniek.’
‘Waarom nog een beoordeling?’
Voorzitter Fons van Maldeghem van de centrale medezeggenschapsraad (cmr) is verbaasd over ingrijpende de maatregelen van het instituut voor Engineering en Applied Sciences (EAS). ‘Docenten hebben een opleiding gedaan, ze zijn geslaagd en op basis van hun sollicitatie goed bevonden. En daarna zijn ze jaarlijks beoordeeld. Moet daar nu nog een circuit overheen?’, aldus Van Maldeghem. ‘En: moet er niet breder worden gekeken naar mogelijke oorzaken van de matige scores van de opleiding. En dus niet alleen naar de kwaliteit van de medewerkers?’
‘Wat mij betreft zijn er geen beperkingen’, reageert Bormans. ‘Elk element kan op tafel komen. En zal tijdens zo’n assessment ook op tafel komen. Als blijkt dat er met de kennis en vaardigheden van het docententeam niets mis is, maar bijvoorbeeld met het curriculum, de voorzieningen of de locatie wel, dan weten we waar we de oplossing moeten zoeken.’
Zorgvuldig en objectief
Ondertussen realiseert De Jager-Bes zich, maakt ze duidelijk in haar schrijven aan de medewerkers, dat ‘dit een uiterst spannende en ingrijpende periode is voor jullie’. De Jager-Bes: ‘U mag verwachten dat zorgvuldig, objectief en met respect voor individuele kwaliteiten de noodzakelijke stappen om de kwaliteitsslag te realiseren zullen worden gezet.’
Docenten en imr
Docenten die we om een reactie hebben gevraagd, wilden niet reageren. Ook de instituutsmedezeggenschapsraad (imr) kiest ervoor om niet inhoudelijk op de kwestie in te gaan. ‘Wij worden door de directie en het team autotechniek goed op de hoogte gehouden en we monitoren het proces voortdurend op zorgvuldigheid’, aldus voorzitter Eric Kamst.
Vanmiddag zal het college van bestuur de maatregelen bij autotechniek toelichten tijdens een vergadering van de pgmr (personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad).
Jos van Nierop
– Deze reactie is door de redactie verwijderd. –