Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Keuzeonderwijs: als je het doet, doe het dan goed

Gepubliceerd: 13 May 2013 • Leestijd: 1 minuten en 1 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Collegevoorzitter Ron Bormans gaat nadenken over de vraag of, en zo ja hoe de HR keuzeonderwijs moet blijven aanbieden. Dat vertelde hij vanmiddag tijdens de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (cmr).

‘Ik heb er behoefte aan om er goed naar te kijken en me afvragen: wat willen we ermee?’, aldus Bormans die zeker de voordelen van keuzevakken ziet. Studenten kunnen er hun kennis mee verdiepen of juist breder worden opgeleid. ‘Ik zeg dus niet dat we het willen afschaffen maar als je er dan voor kiest, moet je het wel goed doen.’

Keuzevakmomenten
Aanleiding voor Bormans’ uitspraken waren de organisatorische problemen rond het keuzeonderwijs die cmr-lid Egbert Tonkens aankaartte. Tonkens vindt het belangrijk dat het aantal momenten dat keuzevakken worden aangeboden wordt uitgebreid van drie naar vier keer per week. Dat was al eerder met het college afgesproken maar nog niet uitgevoerd. Het kan leiden tot keuzes die studenten niet moeten willen maken, gaf Tonkens’ collega Anneke Kistemaker aan. ‘Er worden nu onder andere tentamens en excursies georganiseerd op momenten dat studenten een keuzevak hebben. Dat kan natuurlijk maar dat is voor de student niet eerlijk.’

Zonder direct het aantal momenten uit te breiden, maakte Bormans duidelijk het met Kistemaker eens te zijn. Nogmaals: ‘Als je het aanbiedt, doe het dan goed! Dat signaal geven we nu ook al af aan de directeuren van de instituten.’

Gehannes
Over een maand denkt de collegevoorzitter klaar te zijn met het nadenken over het keuzeonderwijs. Dat wil niet zeggen dat studenten komend studiejaar al structurele veranderingen kunnen verwachten. Bormans: ‘Maar we moeten geen jaar verliezen in het gehannes waar Anneke het over heeft. Zulke problemen moeten snel worden aangepakt.

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Keuzeonderwijs: als je het doet, doe het dan goed

  1. Mijn ervaring met de (Engelstalige) keuzevakken die ik heb gedaan is juist dat het inhoudelijk niet goed is. Inhoud lijkt me dan ook belangrijker dan planning, op dit moment.

  2. Naar mijn mening moet de lijst met keuzevakken worden opgeschoond. Er zijn namelijk een aantal keuzevakken die onder inhoudelijk onder studenten bekend staan als ‘flut’. Deze keuzevakken kunnen met de ogen dicht gehaald worden terwijl er ook keuzevakken zijn waar in de praktijk 3 keer zoveel studielast voor nodig is.

  3. Ik sluit me bij Mark aan. Er zijn keuzevakken waarvoor je echt niks hoeft te doen en er zijn keuzevakken waar je veel aan moet doen. Ik vind dat daar of rekening mee gehouden moet worden met aantal ECTS of inderdaad in opgeschoond moet worden. Voor de rest vind ik de keuzevakken die ik tot nu toe gevolgd heb wel inhoudelijk van goed niveau, daar kies ik de vakken ook op uit.

  4. Het is voor een deeltijdstudent erg lastig om keuzevakken te volgen.
    Je bent beperkt in de tijden waarop je keuzevakken kunt volgen en wat nog belangrijker is, het aanbod is mager. Zijn er keuzevakken die mij aanspreken dan word ik uitgeloot. Dus volg ik keuzevakken die ik in eerste instantie niet zou kiezen om mijn studiepunten te behalen.
    Keuzevakken zijn voor mij geen verdieping of verbreding van mijn studie maar de keuze van het rooster van de Hoge school. Wat mij betreft mogen ze het afschaffen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top