Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Per opleiding kijken naar betere stagebegeleiding’

Gepubliceerd: 14 May 2013 • Leestijd: 0 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De stagebegeleiding moet beter en daar gaat het collegebestuur over in gesprek met de instituutsdirecteuren. Dat vertelde cvb-voorzitter Ron Bormans gistermiddag tijdens de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (cmr).

Cmr-lid Barbara Struijk kaartte in de vergadering het onderwerp stagebegeleiding aan. ‘We hebben geconstateerd dat er in sommige gevallen te weinig contact is’, aldus Struijk. ‘Het komt voor dat er niet of slechts enkele keren contact is tussen student en begeleidende docent. Dat is te weinig om vanuit de hogeschool de kwaliteit van de stage-opdracht te borgen.’ Daarnaast zijn de stagehandleidingen volgens de cmr ook niet altijd even duidelijk, onder andere over wat de norm is voor minimale contacttijd tussen student en begeleider.

‘Handleiding geen oplossing’
De cmr pleitte daarom onder andere voor betere handleidingen, iets waar Bormans niet echt voor te porren was. ‘Ik vraag mij af of je dit soort problemen oplost door een handleiding te schrijven. Je moet gewoon per opleiding gaan kijken hoe de stage wordt georganiseerd. Het moet onderdeel zijn van je kwaliteitsbeleving; laat studenten niet zwemmen.’

Bormans gaat erover in gesprek met de instituutsdirecteuren en verwacht dat de cmr-leden het onderwerp bespreken met de verschillende opleidingscommissies. ‘We leggen de verantwoordelijkheid bij de opleidingen. Werkt dat niet, dan gaan we alsnog handleidingen schrijven’, aldus Bormans. ‘In het najaar maken we de balans op.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to ‘Per opleiding kijken naar betere stagebegeleiding’

  1. De ptd is wel erg krap voor stagebezoeken. Dat moet de #cmr aankaarten en inderdaad niet op de handleidingen gaan zitten.

  2. Het is in mijn ptd 9 uur per student. Dat betekent een stagebezoek gemiddeld 1,5 uur reizen, 1,5 uur bezoek. 1 uur feedback organisatiedeel, 1 uur feedback concept, 1 uur beoordeling eindverslag. Twee maal 1,5 overleg op school.

  3. Mee eens, tijdens mijn stage in het buitenland heb ik hoogstens 5 mails ontvangen en dit was alleen over de maandelijkse rapporten. Voor de rest heb ik maar 1 keer de vraag gehad hoe het ging. De beste oplossing lijkt mij skype zowel met de student als met de stage begeleider.

  4. Ik zit nu al 4 maanden op deze stage, en mijn coach heeft nog niet eens contact met mn stagebegleider van het bedrijf op genomen. en hierbij gaat het om AFSTUDEREN!

    Verder is er nooit contact vanuit hem, het contact komt altijd vanuit mij.

  5. Stagebegeleiding moet beter, helemaal mee eens. Maar laat dan voorop staan dat goede begeleiding valt of staat met de tijd ervoor hebben. Voor het afgelopen jaar kreeg ik als stagebegeleider 1 uur per student. In die tijd dien ik brief en CV na te kijken voor vertrek, de stage goed te keuren (of niet waardoor de student een paar keer vaker aan mijn bureau staat), minstens drie maandrapporten te lezen, contact te leggen met het bedrijf nav de eerste beoordeling, een eindverslag te lezen en een eindgesprek te houden. Uiteraard dien ik beschikbaar te zijn voor problemen zoals studenten die stages afbreken, die plotseling uit hun huis worden gezet of die door natuurgeweld (bijv. orkaan Sandy) in de problemen komen. Overigens is een stagebezoek niet aan de orde omdat studenten in het buitenland zitten.

    LvG is een van mijn studenten en hij vindt (terecht!) dat er te weinig contact is geweest, maar als ik dan naar mijn eigen situatie kijk, zijn de vijf mails die hij heeft ontvangen veel. Alleen al achter die vijf mails zit namelijk naar schatting zo’n 2-3 uur werk. Mijn conclusie: in zijn stage en alle 49 andere stages die ik heb begeleid, zit toch echt veel meer tijd dan dat ene uurtje per persoon. Wil men betere stagebegeleiding, dan zal men moeten beginnen met meer tijd geven aan de begeleiders.

  6. Meer tijd geven aan de begeleiders? Wat LvG zegt: kap is met e-mailen en ga skypen! In een skype gesprek kan je veel meer bespreken dan in een e-mail. Natuurlijk staat het dan niet zwart-op-wit wat er is afgesproken maar ook dat kan worden opgenomen zodat je dat later kan gebruiken als bewijsmateriaal. Sorry maar 2-3 uur werken voor 5 e-mails……….???? vul het zelf maar in.

    Beste Mulch, hou is op met zeggen dat je teveel werkt en dat je meer tijd moet krijgen! Ik heb je geen enkele keer horen zeggen wat we er wel aan kunnen doen. Net alsof je met een paar uur extra per student alle problemen die er nu zijn oplost? En hoe kan je problemen vertalen naar aantal werkuren per student? In plaats van alles te standaardiseren moet je alles meer flexibel maken. Studenten die problemen hebben met hun stages/afstuderen kan je niet standaardiseren!

    Oplossing: deadlines wat betreft afstuderen afschaffen

  7. Beste k.c.,

    Ik denk dat je de situatie niet correct inschat en vind het jammer dat je nogal aanvallend reageert.

    Skypegesprekken kunnen wel als een student in Europa zit, maar worden erg lastig voor studenten daarbuiten simpelweg vanwege het tijdsverschil. Met 50 studenten te begeleiden waarvan ruim de helft buiten Europa, koos ik dus voor mailcontact. Het lijkt me goed om te voorkomen dat een student van een ander hoort dat er met diegene wel geskypet wordt maar met hemzelf niet. Bovendien betekent een Skypegesprek niet minder tijd voor een begeleider dan een mail, eerder meer. Daar gaat toch al gauw een half uur in zitten per student (afspraak maken, het gesprek zelf, eventuele verbindingsproblemen, etc.). Laten we zeggen dat ik twee van dergelijke gesprekken voer in vier maanden, wat eigenlijk ook maar weinig is, dan is mijn begeleidingstijd van de totale stage op. Dan heb ik dus eigenlijk geen tijd meer om maandverslagen te lezen, te mailen, het eindverslag te lezen, het eindgesprek te houden, etc. Jij impliceert dat ik geen tijd vrij zou willen maken voor stagestudenten, maar dat is uiteraard onjuist. Het probleem was dat ik vaak genoeg de tijd niet had, omdat er ook lessen gegeven moesten worden, lessen voorbereid, opdrachten nagekeken, projecten begeleid, etc. etc. Stages begeleiden is uiteraard maar een van de taken die ik heb, dus de uren die ik meer in de begeleiding steek, zijn dan mijn eigen vrije tijd. Nu kun je boos worden om het feit dat ik betaald wil worden voor mijn werk, maar ik denk dat jij zelf toch ook niet gratis voor je baas werkt of wil gaan werken, hoe leuk je je werk misschien ook vindt.

    Verder, vijf mails sturen kost natuurlijk geen 2-3 uur, maar ik refereerde dan ook aan het werk wat daar achter zit. Aan het sturen van zo’n mail gaat dan bijvoorbeeld het lezen en corrigeren van een maandverslag vooraf of het evalueren van de beoordeling die het bedrijf een student heeft gegeven.

    Je refereert als laatste nog aan studenten met problemen. Die noemde ik ook al op, bijvoorbeeld studenten die plotseling uit hun huis worden gezet. Ook dit moet binnen het uurtje per student passen wat ik ervoor krijg. Je kunt inderdaad niet volledig standaardiseren, want de meeste studenten hadden dat soort problemen niet. Maar binnen een organisatie als de HR waar mensen bepaalde taken moeten vervullen, zul je toch een inschatting moeten maken hoeveel tijd iemand daar mee bezig is, uiteraard door proberen uit te komen op een gemiddelde van zowel de student die amper begeleiding nodig heeft tot die student die iedere week problemen heeft. Als het gemiddelde hiermee rekening houdt, kan een begeleider de tijd geven aan de student die het nodig heeft, omdat hij tijd overhoudt van de student die zichzelf prima redt.

    Ik blijf dan ook zeker bij mijn standpunt dat als stagebegeleiders meer tijd hebben om een student te begeleiden, dit effect zal hebben op het aantal contactmomenten, de lengte ervan, de kwaliteit ervan.

  8. Het enige wat ik zie/lees is dat u aan het klagen bent over uw lange werktijden. Ik zie/hoor/lees nog steeds geen oplossingen! Daarom reageer ik aanvallend. Zelf ben ik er klaar mee met mensen die zeggen dat ze inderdaad het te druk hebben. U vergeet dat studenten klanten zijn. En op dit moment klaagt u tegen de klanten in plaats van tegen uw werkgever. En wanneer de organisatie niet naar behoren werkt hoor je (over het algemeen) meer mensen klagen dan mensen die er een keer iets tegen gaan doen en met een oplossing komen. Wat is uw plan?

    Verlaging van de werkdruk is altijd een optie. Maar waar halen ze dan extra onderwijs personeel vandaan? Op korte termijn worden hier dus nog steeds geen problemen mee opgelost, of heb ik dit verkeerd? Wat ik mis in uw reactie is een vorm van innovatief vermogen. Bedenk zelf wat je aan deze problemen kan doen want blijkbaar is het hoger management daarvoor niet capabel genoeg. U zelf zit dichtbij de ‘haard’ dus u zou wel de oplossing moeten weten. Voor elk probleem is er nooit één oplossing. Dit is vaak een combinatie van meerdere factoren lijkt me.

    Wat betreft Skype ben ik het niet met u eens. Als u een half uur durend gesprek heb gehad en dat op papier moet zetten ben je waarschijnlijk 15 kantjes verder. Wat mij betreft is dat meer informatie dan dat ene e-mailtje wat je stuurt. Wat betreft internetverbinding => dan kan je denk ik ook geen e-mail lezen? Tegenwoordig kan je de video optie uitschakelen waardoor je geen snelle verbinding nodig hebt.

    Strekking van het verhaal: Roei met de riemen die je hebt en doe zoveel mogelijk om de klanten te helpen. Wanneer achteraf blijkt dat u veel meer heeft gewerkt dat uw collega’s kunt u dit direct op tafel leggen met uw contract onderhandelingen. Eerst moet je de klant helpen en pas later moet u klagen tegen uw werkgever over gewerkte uren. Het lijkt me dat als een klant (student) u belt en verteld dat hij/zij het huis is uitgegooid dat u niet gaat zeggen: ‘Sorry maar ik heb alle begeleidingsuren aan jou al gebruikt zoek het maar uit’.

    Totaal niet beledigend bedoelt natuurlijk maar ik hoop dat het een eye-opener zal zijn want die werkdruk zal nu niet op worden gelost en de problemen zullen blijven komen….

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top