Alle economische opleidingen naar één gebouw
Gepubliceerd: 20 March 2014 • Leestijd: 4 minuten en 9 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een deel gaat tegen de vlakte en de rest wordt grondig gerenoveerd: de locatie Kralingse Zoom gaat uitbreiden en flink verbouwen. Ook het onderwijs moet beter.
Vanaf eind 2017 moeten meer dan tienduizend studenten op de Kralingse Zoom terecht kunnen. Dan zitten alle economische opleidingen van de hogeschool op één plek. Het instituut voor bedrijfskunde verhuist namelijk van Museumpark naar die locatie.
Eind januari besprak het bestuur van de Hogeschool Rotterdam zijn plannen met medewerkers van de economische opleidingen en enkele weken later met de centrale medezeggenschapsraad van de hogeschool.
Minder herkansingen, onvoldoendes compenseren, een deels nieuw en deels gerenoveerd gebouw en alle economische opleidingen bij elkaar. De plannen voor het ‘economisch domein’ worden steeds concreter.
In januari presenteerden verschillende projectgroepen hun bevindingen over de inrichting, de organisatie en het onderwijs van het economisch domein. De directeur van de facilitaire dienst liet vast wat prikkelende plaatjes van mogelijke gebouwen zien.
Ron Bormans, bestuursvoorzitter van de HR, maakte destijds duidelijk dat hij een unieke kans ziet voor de economische opleidingen. Aangezien het gebouw op de Kralingse Zoom er slecht aan toe is en het onderwijs ook beter moet, hoopt hij dat beiden nu in één keer aangepakt kunnen worden.
Gebouw zakt weg
De directeur van de facilitaire dienst, Anneli van der Reijden, legde in januari uit dat het gebouw aan de Kralingse Zoom, waar de meeste economische opleidingen van de HR al zitten, verbouwd moet worden. De fundering van het gebouw zakt langzaam weg en de tijdelijke klaslokalen die het almaar groeiende aantal studenten moeten opvangen zijn aan het roesten. Het gebouw is oud en ruimschoots afgeschreven.
Daarom moet dit jaar nog besloten worden welke opleidingen precies in het gebouw gaan komen en hoeveel studenten erin moeten passen. Voor veel opleidingen is duidelijk of ze wel of niet naar de KZ komen, maar er zijn nog een paar twijfelgevallen (zie het kader hieronder).
In januari 2016 moet de bouw aanvangen en eind 2017 moeten de nieuwbouw en renovatie gereed zijn.
Het lijkt erop dat bouwdelen D en E gesloopt gaan worden om plek te maken voor de nieuwbouw. In dat gedeelte zit nu RBS, de Rotterdam Business School, die tijdelijk zal moeten verhuizen. De andere instituten die nu al op de KZ zitten (financieel management (IFM) en commercieel management (CoM)) zullen tijdens de verbouwing ‘gewoon’ les blijven geven op de KZ.
Het bestuur wil voor de hele operatie maximaal dertig miljoen euro uittrekken, afhankelijk van de grootte van het gebouw (hetgeen weer afhankelijk is van het definitieve aantal opleidingen en studenten).
Nieuw onderwijs
Een nieuw gebouw gaat er zeker komen. Maar het onderwijs moet ook op de schop. Fred Feuerstake, directeur van CoM en leider van de projectgroep onderwijs, liet zien welke maatregelen tot beter onderwijs zouden kunnen leiden.
Hij dacht onder andere aan een maximaal bindend negatief studieadvies (bsa), voor het eerste jaar maar misschien ook wel voor het tweede. Maar ook aan het mogen compenseren van onvoldoendes. Twee maatregelen die de Erasmus Universiteit twee jaar geleden invoerde.
Ook zou het onderwijs activerender kunnen en meer in korte blokken aangeboden kunnen worden. Minder vakken tegelijkertijd, meer achter elkaar.
(Sommigen, onder wie ondergetekende, vatten dit op als een wensenlijstje waar alle opleidingen straks aan moeten gaan voldoen. Margriet Langenberg, leider van het Economisch Domein-project, maakte echter in een gesprek met Profielen duidelijk dat het expliciet de opleidingen zelf zijn die moeten besluiten wat ze met deze ideeën doen. ‘We zeggen: Dit werkt kennelijk om studiesucces te vergroten. Opleidingen, doe er je voordeel mee!’)
Selectiviteit
Studenten moeten ook betere resultaten gaan behalen door vooraf beter over hun studiekeuze na te denken. Studenten die hun studie bewuster en weloverwogen kiezen zijn waarschijnlijk ook gemotiveerder om die keuze tot een succes te maken.
Bijna alle economische opleidingen worden daarom selectiever. Zij kunnen straks studenten weigeren die zich na 1 mei aanmelden en die na een gesprek en studiekeuzetest niet geschikt lijken voor de opleiding. Studenten die zich voor 1 mei aanmelden worden altijd toegelaten.
Olmo Linthorst
Illustratie Kralingse Zoom: Gerard Frishert
Welke opleidingen?
Het lijkt erop dat de discussie over welke opleidingen wel en niet bij het economisch domein horen grofweg gevoerd is. Elisabeth Minnemann presenteerde in januari een lijst met dertien opleidingen. Op alfabet (met instituut):
- Accountancy (IFM)
- Bedrijfseconomie (IFM)
- Bedrijfskunde mer (IBK)
- Business it & management (IBK)
- Commerciële economie (en sportmarketing) (CoM)
- Financial services management (IFM)
- Fiscaal recht & economie (IFM)
- Human resource management (IBK)
- International business and languages (RBS)
- International business and management studies (RBS)
- Logistiek en economie (met een vraagteken!) (IGO)
- Small business en retail management (CoM)
- Trade management gericht op Azië (RBS)
CoM = Instituut voor Commercieel Management
IBK = Instituut voor Bedrijfskunde
IFM = Instituut voor Financieel Management
IGO = Instituut voor Gebouwde Omgeving
RBS = Rotterdam Business School
Veel van deze opleidingen bevinden zich al op de Kralingse Zoom (RBS, CoM en IFM). In deze plannen zal het Instituut voor Bedrijfskunde (IBK) daar echter bij komen. Bij IBK worden de opleidingen bedrijfskunde mer, human resource management en business it & management aangeboden. Die gaan mee naar de KZ. Maar IBK biedt sinds anderhalf jaar ook de opleiding technische bedrijfskunde aan. Deze opleiding zal vermoedelijk weer terug verhuizen naar een technisch instituut.
Twijfelgeval
In deze lijst staat eigenlijk maar één twijfelgeval, zei Minnemann, die tevens directeur is van IBK: de opleiding logistiek en economie. LE combineert duidelijk twee sectoren en dat maakt het moeilijk kiezen. Is LE meer een economische of een technische opleiding? Bij welke van de twee onderwijssectoren zou de opleiding het beste tot zijn recht komen? Die vraag staat nog open.
Margriet Langenberg, projectleider, laat weten dat Vastgoed en Makelaardij heeft aangegeven misschien ook mee te willen naar het economisch domein. V&m zat enkele jaren terug bij het instituut voor bedrijfskunde, maar verhuisde tijdens de Grote Schuif naar het Instituut voor Gebouwde Omgeving.
Geen twijfel, niet naar de KZ
Er zijn meer opleidingen die half economisch en half iets anders zijn. Maar de volgende twijfelgevallen zullen waarschijnlijk niet naar de KZ gaan (ook al is de finale beslissing nog niet genomen):
- Vrijetijdsmanagement (zit nu bij de Willem de Kooning Academie, na altijd bij een economisch instituut te hebben gezeten)
- Technische bedrijfskunde (zat juist bij een technisch instituut maar hoort tegenwoordig bij het Instituut voor Bedrijfskunde, IBK, zal dus weer terug naar de technische hoek gaan)
- Facility management (zit nu bij het Instituut voor Gebouwde Omgeving)
Ze kunnen beter haast gaan maken met het verbeteren van het onderwijs, voordat ik daar al weg ben.
Dat doen we zeker! BE is dit jaar al begonnen en voor CE en IBMS liggen er plannen voor 2015. Ook andere opleidingen zijn druk bezig. Als je ideeën hebt, neem dan ajb contact met mij op.
Inmiddels is duidelijk geworden dat zowel LE als VenM bij IGO blijven en gezamenlijk mee bouwen aan de kwaliteit en de profilering van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving. In de laatste MT dag constateerden we met name kansen voor het verstevigen van de samenwerking.
Goed idee al die zonnepanelen in de gevel, goede uitstraling voor de HR aan de invalsweg van Rotterdam!
“Eind januari besprak het bestuur van de Hogeschool Rotterdam haar plannen met medewerkers van de economische opleidingen”
Slaat ook in Profielen de feminisering van het onderwijs toe: het bestuur…. haar plannen?
Je hebt helemaal gelijk. We passen het aan.
Wat een snelle reactie (is trouwens wel een vrouwelijk woord)
Onvoldoendes compenseren? Dat is achteruitgang van het onderwijs… Slechte zaak
Het onderwijs op de schop nemen, gaat niet alleen over het aanscherpen van de toetsing- en bsa-criteria. Ik denk dat het eens tijd wordt dat er gekeken wordt naar de docenten. Met alle respect, maar er zijn echt veel docenten die gewoon niet geschikt zijn om les te geven. Ze begrijpen hun vak zelf wel, maar het overbrengen is een heel ander verhaal. Het probleem in het onderwijs is, naar mijn idee, vooral dat docenten werken als bv’s. Ze hebben een bepaalde manier van werken en er is geen/weinig controle op hun werkwijze. Er is geen leidinggevende die nou eens komt kijken hoe de docent functioneert. Zeker nieuwe docent worden voor de klas gezet, zonder enige ervaring of controle. Hoe kun je met een werknemer een functioneringsgesprek houden als je niet weet/ziet hoe diegene functioneert.
Dus ja, ik ben het er mee eens dat de criteria voor studenten moet worden opgeschroefd, maar vergeet ook de criteria voor de docenten niet