Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Pitchen voor Silicon Valley

Gepubliceerd: 23 June 2014 • Leestijd: 2 minuten en 5 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het is onderwijs dat goed bij jongens past, de casecompetitie van RBS en kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap. Twee dagen lang in een ‘case’ duiken, strijden met andere groepjes en een zeer begerenswaardige prijs voor de winnaars.

siliconvalley-bijdeles

Er staat heel wat op het spel tijdens de casecompetitie: een reis naar Silicon Valley, het walhalla voor nerds, techneuten, ondernemers en pioniers. Acht studentengroepen maken kans op deze hoofdprijs. In twee poules pitchen ze om het hardst wie er door mag naar de finale.

Aan het einde van de tweede dag hebben groep 2 en groep 6 de board het meest overtuigd. De andere groepen moeten nu hun teleurstelling verwerken. Geen Silicon Valley dus… ‘We hebben het laten liggen vandaag’, analyseert een deelnemer. ‘Ja, JIJ hebt het laten liggen’, is het lollige antwoord van zijn teamgenoot. ‘Ik heb álles gegeven.’

Autobrand
De poulewinnaars hebben net een half uur de tijd gekregen om zich voor te bereiden op hun laatste presentatie voor de board van automerk Tesla. De case waar de honoursstudenten zich twee dagen lang, zonder internet, in hebben verdiept, betreft namelijk deze Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Tesla brengt auto’s op de markt voor vermogende en milieubewuste consumenten. Tien jaar na de oprichting heeft het bedrijf met stevige problemen te kampen. Er zijn krasjes op het goede imago gekomen door een aantal autobranden, er zijn juridische problemen met de overheid, het huishoudboekje kleurt rood, en de fabriek heeft meer capaciteit dan nu wordt gebruikt. Welke beslissingen moet het bedrijf nemen om de ooit zo zonnige vooruitzichten te realiseren?

Naar Azië gaan, is de oplossing van het groepje van Derrick, Sheila, Stefan en Bram. Het is zonde dat de productiecapaciteit niet ten volle wordt benut. Als Tesla naar Azië zou gaan, kan het een nieuwe afzetmarkt winnen. Bovendien werkt het samen met Aziatische partners als Toyota en Panasonic die de lokale mores kennen en Tesla kunnen helpen bij het betreden van de nieuwe markt. Succes in Azië kan middelen vrijmaken om de problemen back home in Amerika aan te pakken.

Dan de groep van Johanan, Tiemen, Wilbert en Quirijn. Deze jongens beginnen met een financiële analyse van Tesla. Het is niet best. Alleen al de solvabiliteit (mate waarin een bedrijf in staat is om aan financiële verplichtingen te voldoen) is gekelderd van 54 procent in 2012 naar 11 procent in 2012. De oplossing voor de (financiële) problemen moet volgens het viertal worden gevonden in het aanpakken van de prijs, distributie en marketing. Debiteuren zouden bijvoorbeeld eerder moeten betalen waardoor er meer geld vrijkomt voor marketing, en de verkoop mogelijk een push krijgt.

Jurybattle
De iPhone-timer klinkt door de zaal. De jury gaat opnieuw in beraad. Lector Arne Maas spreekt naderhand van een ‘jurybattle’, want het was moeilijk om een winnaar te kiezen. De groep van Derrick kwam met een langetermijnstrategie. De groep van Johanan gaf een goede financiële analyse. En daarom is er ‘absoluut niet unaniem’ gekozen, aldus Maas. Johanan en zijn teamgenoten gaan naar Silicon Valley.

‘Ach’, zegt een student die buiten de prijzen is gevallen, ‘ze gaan toch maar twee dagen.’

Tekst: Esmé van der Molen
Illustratie: Annet Scholten

 Aan de casecompetitie deden dertig honoursstudenten mee van RBS (Rotterdam Business School), IFM (financieel management), COM (commercieel management) en IBK (bedrijfskunde). De prijs werd beschikbaar gesteld door kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top