‘Slc moet óók een springplank zijn voor studenten die meer willen’
Gepubliceerd: 23 September 2014 • Leestijd: 0 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De studieloopbaancoach (slc) moet er niet alleen zijn voor studenten met problemen, maar ook voor studenten die in staat zijn iets extra te doen. Dat vindt de sgmr (studenten van de medezeggenschapsraad) en wordt bevestigd door collegevoorzitter Ron Bormans.
De rol van de slc was gistermiddag een van de onderwerpen tijdens de vergadering van de sgmr met Bormans. Leden van de sgmr hebben het idee dat de kwaliteit van slc’s nogal verschilt, ook tussen opleidingen. Sgmr’er Arthur Mayer: ‘We willen niet gaan vingerwijzen, maar we vragen ons wel af of er meer uit te halen is. Het zou gewoon gaaf zijn als je gemiddeld een 7 staat en de slc je bijvoorbeeld adviseert om het honoursprogramma te gaan doen. Of om in een commissie te gaan zitten.’ Dat gebeurt in de ogen van sgmr te weinig. Dirk Jesse Struik: ‘Als gemotiveerde student mis je een gemotiveerde slc die een springplank voor je kan zijn.’
Bespreken met de imr
Bormans vindt het ook belangrijk om dát te bevorderen. ‘In algemene zin wil ik dat wel als boodschap meegeven aan de instituten. Maar het gesprek over de kwaliteit van de slc’s moet je, vind ik, met de opleidingscommissies en de instituutsmedezeggenschapsraden (imr’en) bespreken. Met name daar waar het niet goed gaat. Probeer het dus op de agenda van de imr te krijgen’, aldus Bormans. De collegevoorzitter vindt overigens dat de NSE (Nationale Studentenenquête) een goede graadmeter is, onder andere voor de sgmr, om te laten zien waar er wel en geen problemen zijn.
Jos van Nierop
Dan mogen er wel meer slc’ers op 1 groep studenten gezet worden… Ik heb in de afgelopen twee jaar één startgesprek gehad en verder niks meer, terwijl het er acht zouden moeten zijn.. De slc heeft het al druk genoeg met de probleem mensen…
Vanuit het hogeschoolbrede HP-team voor honoursonderwijs pleiten wij voor ‘eerlijke’ verdeling van aandacht en tijd van de docent. Ook de betere studenten hebben recht op tijd en aandacht van de slc-er. Het idee dat de betere student er toch wel komt, wordt onderuit gehaald door onderzoeken van o.a. Subotnik, Olsezewki-Kublilius en Worrell (2011) en het GION. Uit die onderzoeken blijkt dat excellentie bij studenten alleen tot ontwikkeling komt als er in de omgeving van de student voldoende ruimte wordt gegeven aan talentontwikkeling. Als dat niet gebeurt voelen studenten zich niet maximaal uitgedaagd met de kans op onderpresteren, vervelen en zelfs afglijden.
In mijn eigen promotieonderzoek zie ik excellentie dan ook niet alleen als het resultaat van een student die meer uit zijn of haar studie wil en kan halen, maar ook als resultaat van een krachtige leeromgeving die studenten in de gelegenheid stelt om te excelleren. Ik ondersteun de oproep van de sgmr dan ook zeer.
Ja, en dan wil je een 7 gemiddeld staan of hoger en dan haalt de V-beoordeling van SLB (3ECTS per jaar = 5% eindcijfer) je naar beneden. Misschien SLB ook iets uitdagender maken?