Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 september 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Werkdruk HR is toegenomen

Gepubliceerd: 12 May 2014 • Leestijd: 3 minuten en 21 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Bij zeven onderwijsinstituten van de HR is de werkdruk toegenomen. Dat blijkt uit de medewerkertevredenheidsonderzoeken (mto’s) van 2013. Maar er zijn ook twee instituten die het juist beter doen. En het afblazen van de reorganisatie van de economische opleidingen lijkt de juiste beslissing te zijn geweest.

Werkdruk HR

Hoe tevreden zijn medewerkers van HR?
De gemiddelde HR-medewerkertevredenheid krijgt een 6.8.

Minder tevreden instituten 2013 2011 Boven of onder HR-gemiddelde
IGO 7.0 7.2 >0.2
IVG 6.9 7.0(2012) >0.1
WdKA 6.9 7.2 >0.1
CMI; 6.6 6.8 <0.2
IvL 6.4 6.6(2010) <0.4
IBK 6.3 6.7(2012) <0.4
ISO 6.3 6.6 <0.5
Meer tevreden
EAS 7.3 6.8 >0.5
IFM 7.2 6.6 >0.4
RBS 6.6 6.1 <0.2
Stabiel
COM 6.8 6.8 gelijk
Nieuwe instituten
RAC 7.7 geen meting >0.9
RMU 6.7 geen meting <0.1

Toegenomen werkdruk
De HR scoort gemiddeld een 5.8 op het onderdeel werkdruk. Bij zeven instituten is die werkdruk volgens medewerkers toegenomen ten opzichte van de meting in 2011 (of 2012).

2013 2012 2011
ISO 4.7 5.4
IvL 4.7 5.4(2010)
CMI 5.4 6.1
IBK 5.5 6.1
IvG 5.5 5.9
WdKA 5.6 6.2
CoM 5.7 6.2
IGO 5.9 6.5(IBB)

Onvoldoendes voor werkdruk
Vier instituten scoren een onvoldoende (lager dan 5,5) voor werkdruk.

ISO 4.7
IvL 4.7
CMI 5.4
RMU 5.4

Bij het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) lopen niet de minst tevreden HR-werknemers rond, maar ze rapporteren wel de hoogste werkdruk. Net als bij andere instituten spannen docenten de kroon qua werkdruk. Bij ISO zien de scores voor tevredenheid over werkdruk er per functietype als volgt uit: docent (3.7), hogeschooldocent (4.5), kerndocent (3.8), management (6.7) en ondersteunend personeel (6.4). Bij de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening (mwd) geven docenten het onderdeel werkdruk zelfs een 2.4. Nergens op de HR werd een lager cijfer gescoord op dit onderdeel. Zo heel verwonderlijk is dit niet. Mwd is een Focusopleiding vanwege zijn lage positie in de Keuzegids (48 punten, 22ste van de 25 opleidingen) en staat onder verscherpt toezicht van het bestuur. In november 2013 werd de directie van ISO vervangen. Het effect van de managementwisseling is nog niet te zien in dit mto dat in april 2013 werd afgenomen.

Ook CMI (communicatie, multimedia en informatietechnologie), IvL (lerarenopleidingen), en RMU (Rotterdam Mainport University) hebben een Focusopleiding binnen de gelederen: communication and multimedia design, lero’s geschiedenis en economie, en scheepsbouwkunde. En zo lijken de mto’s de scores op andere lijstjes, zoals de Keuzegids, te bekrachtigen.

Werkdruk afgenomen
Positief effect afgeblazen reorganisatie

Er zijn drie instituten waar de werkdruk is afgenomen:

2013 2011
IFM 6.4 5.6
EAS 6.2 5.7
Rotterdam Business School 5.7 5.2

Deze cijfers lijken aan te tonen dat het besluit in de herfst van 2012 om de reorganisatie van de economische opleidingen te annuleren, een positief effect heeft gehad op de tevredenheid van de medewerkers. Zo is men bij RBS (Rotterdam Business School) nu tevredener over het management (is 6.6, was 5.4), de direct leidinggevende, werkomstandigheden en de hoeveelheid werk.

Hoe krijg je de werkdruk omlaag?
Zo deden ze het bij IFM

 In het mto van 2011 boekte het Instituut voor Financieel Management (IFM) een ‘dramatisch’ resultaat. De kwalificatie komt van IFM-directeur Petra van Lange. ‘Met name op de onderdelen instituutsdirectie en werkdruk scoorden we niet goed: een 5.1 en een 5.6. We zijn als directie met alle teams in gesprek gegaan. De feedback uit die gesprekken hebben we opgepakt, soms met heel kleine dingen. Zo heb ik geprobeerd als directeur beter zichtbaar te zijn en zijn we lunches gaan organiseren waardoor de contacten tussen directie en medewerkers toenamen.

‘Over de oorzaken van de lage score voor werkdruk moesten we langer doorpraten. Iemand die op papier genoeg tijd heeft voor zijn werk, kan dat zelf anders ervaren. Als het evenwicht tussen energieslurpende activiteiten en werk dat juist energie oplevert niet goed is, ontstaat er een negatieve werkdruk. Veel docenten vonden dat evenwicht niet goed. Alles waar je weinig regie over hebt, kost extra energie. Als je ziek bent, worden je lessen vaak niet opgevangen omdat anderen dat niet zomaar kunnen doen. Dat drukt op docenten die hun studenten natuurlijk niet tekort willen doen. Ook werd duidelijk dat een te grote versnippering van taken leidt tot meer werkdruk. En zo hebben we per opleiding geprobeerd te ontrafelen waar de werkdruk zat en de werkdrukveroorzakers geprobeerd te verminderen. Bij bedrijfseconomie leidt de organisatie van de nieuwe propedeuse er bijvoorbeeld toe dat het soms mogelijk is om een klas van een zieke collega over te nemen. Ook kijken we binnen teams of we meer kunnen specialiseren om de versnippering van taken tegen te gaan. Maar aan sommige werkdrukveroorzakers is niet veel te doen. Bij financial services management ligt de lat kwalitatief heel hoog als docenten WFT-tentamens (Wet op het financieel toezicht) moeten maken. Dat levert extra werkdruk op die niet is te voorkomen.’

De inspanning bij IFM heeft ertoe geleid dat het na de Rotterdam Academy gemiddeld de meest tevreden medewerkers kent, met een cijfer van 7.2. De instituutsdirectie krijgt nu een 7.4 (was 5.1) en de werkdruk is afgenomen. Die krijgt een 6.4 van de medewerkers. Dat is hoger dan het HR-gemiddelde van 5.8 en ook een stuk hoger dan de 5.6 die IFM in 2011 kreeg. Zelfs de Focusopleiding bedrijfseconomie scoort met een 6.1 voor werkdruk beter dan het HR-gemiddelde. ‘Dat heeft vooral te maken met het hoge cijfer, een 8.0, dat de onderwijsmanager krijgt. Er is een duidelijke relatie tussen tevredenheid met het management en werkdruk’, aldus Van Lange die wel wil benadrukken dat het altijd een momentopname is. ‘Onze goede score heeft ook te maken met de timing van het onderzoek. Dat kwam na het afblazen van de reorganisatie van de economische opleidingen. Die situatie had voor veel onzekerheid gezorgd. De opluchting over dat besluit zie ik terug in dit mto.’

Esmé van der Molen
Fotografie: Lauranne Cox

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top