Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Succesvolle accreditatie lerarenopleidingen

Gepubliceerd: 29 August 2016 • Leestijd: 2 minuten en 17 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Twaalf lerarenopleidingen van de HR zijn door de NVAO met een voldoende en één met ‘goed’ beoordeeld: de lerarenopleiding Nederlands. Directeur Rob Elgershuizen is ‘er enorm trots op’.

#121_Toetsen_thumb

‘Het was een grote en omvangrijke klus’, legt Rob Elgershuizen uit. Hij is directeur van het instituut voor lerarenopleidingen (IvL). ‘Want in de afgelopen twee jaar zijn niet alleen dertien lerarenopleidingen, maar ook de master leren en innoveren, pabo, de pdg – het pedagogisch didactisch getuigschrift dat wij privaat aanbieden als scholing voor mbo-docenten – en de Ad onderwijsondersteuner technisch beroepsonderwijs geaccrediteerd. Allemaal met een positief resultaat. Heel veel g-tjes, een enkel v-tje en geen enkele opleiding hoeft een hersteltraject in. Best een prestatie vind ik.’

De lerarenopleidingen werken met drie opleidingsscholen. Dat zijn samenwerkingsverbanden van de lerarenopleidingen met scholen in het primair, voortgezet en soms ook middelbaar beroepsonderwijs. Zo werkt de Hogeschool Rotterdam met de opleidingsscholen Rotterdam, Haaglanden en West-Brabant. In totaal gaat het om meer dan honderd locaties.

Opleidingsscholen krijgen van het ministerie van Onderwijs subsidie per student. Voorwaarde voor die subsidie is dat zij een goede begeleidingsstructuur bieden, want veertig procent van het curriculum van HR-studenten wordt binnen de opleidingsscholen gehaald. Elgershuizen: ‘En ook de opleidingsscholen zijn geaccrediteerd en goed bevonden. Dat maakt het plaatje compleet.’

Rotterdamse docenten

De accreditatieorganisatie NVAO beoordeelt opleidingen op vier standaarden: beoogde eindkwalificaties (standaard 1), de onderwijsleeromgeving (standaard 2), toetsing (standaard 3) en de gerealiseerde eindkwalificaties (standaard 4).

Op standaard 1 scoorden alle dertien lerarenopleidingen een ‘goed’. Het panel is positief over de keuze voor de profilering ‘grootstedelijk’ en het creëren van Rotterdamse docenten met een open en objectieve houding ten opzichte van anderen, kennis van de pluriforme samenleving en intercultureel onderwijs. Ook de focus van de opleidingen op ICT/digitale didactiek vindt het panel waardevol.

Bij standaard 2 werd de deskundigheid van het personeel benadrukt, dat ruime professionaliseringsmogelijkheden heeft. Sterk element is het echt samen opleiden van studenten in het Opleiden in de School (OidS)-traject binnen de opleidingsscholen, vindt de NVAO. ‘Het is een belangrijke ontwikkeling dat de opleiding nu ook expliciete eisen stelt aan de kwaliteit van de werkplek en begeleiding op de ‘gewone’ stageschool in de regio.’ Ook is men enthousiast over de aandacht, binnen alle lerarenopleidingen, voor het beheersen van de Nederlandse taal.

Het panel is van oordeel dat de tweedegraads lerarenopleidingen van de HR op een valide, betrouwbare en inzichtelijke manier toetsen en beoordelen en daarmee wordt aan standaard 3 voldaan. De opleidingen hebben hierin de laatste jaren flinke slagen gemaakt, zo is te lezen in het accreditatierapport, en het toetsen en beoordelen zijn veel meer in lijn met elkaar gebracht.

4 x ‘goed’ voor Nederlands

Met name de laatste standaard, vier, geeft nog weleens problemen in hoger onderwijsland. Maar niet bij de lerarenopleidingen.

De afgestudeerden en vertegenwoordigers van het beroepenveld zijn tevreden over het gerealiseerde niveau van de afgestudeerden. Het panel heeft alle eindwerken met minimaal een voldoende beoordeeld en de lerarenopleiding Nederlands scoorde voor deze standaard zelfs een ‘goed’. In het accreditatierapport lezen we: ‘Het panel is over het algemeen erg positief over de kwaliteit van de eindwerken Nederlands, zowel vakinhoudelijk en vakdidactisch als onderzoeksmatig. Het panel zag interessante en relevante vakdidactische onderwerpen en gestructureerde onderzoeksaanpakken.’

‘Er is de laatste jaren veel gebeurd binnen de lerarenopleidingen’, blikt Elgershuizen terug. ‘Landelijk was er veel kritiek op het niveau dat werd afgeleverd. Vooral de pabo’s lagen onder vuur. Deze uitslagen van IvL – de pabo kwam vorig jaar al glansrijk door de accreditatie – laten in ieder geval zien dat dit geen reëel beeld meer is.’

Dorine van Namen

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top