Grote toename vluchtelingstudenten op HR
Gepubliceerd: 19 September 2017 • Leestijd: 4 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Hogeschool Rotterdam wordt steeds vaker gevonden door mensen met een vluchtelingachtergrond. Niet alleen is het aantal bachelor- en Ad-studenten sterk gestegen, ook de taalcursussen krijgen meer aanmeldingen dan er plaats is.
Dit collegejaar zijn naar schatting 90 vluchtelingstudenten gestart met een bachelor of Ad-opleiding aan de HR. Met de studenten uit de hogere studiejaren meegeteld, lopen er op dit moment ongeveer 110 vluchtelingstudenten rond op de HR.
Dat is meer dan vorig collegejaar toen de teller op 70 stond en nog veel meer dan de 35 studenten met een vluchtelingenachtergrond die twee jaar geleden ingeschreven stonden.
60 studenten uit Syrië
De meeste van deze studenten komen uit Syrië (60), op afstand gevolgd door Iran (17). Ze kiezen het vaakst voor een technische studie bij EAS (19 studenten) en bouwinstituut IGO (13) of een tweejarige Ad-opleiding bij de Rotterdam Academy (11). Ook de Rotterdam Business School (10) en de opleidingen van het media-instituut CMI zijn populair (10).
De Rotterdam Academy (RAc) zag het aantal vluchtelingstudenten groeien van 3 vorig jaar naar 16 nu, verdeeld over beide studiejaren. ‘In ons geval is de groei goed te verklaren’, vertelt Chantal van der Putten, coördinator van de RAc-opleiding integraal bouwmanagement. ‘13 van de 16 vluchtelingstudenten die bij de RAc studeren, draaien mee in een traject dat wij samen met Dura Vermeer en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF hebben opgezet. Daarin leiden we ingenieurs op die in hun herkomstland al gediplomeerd zijn, maar die de aansluiting op de Nederlandse arbeidsmarkt moeten vinden.’
De studenten zijn in dienst bij Dura Vermeer en volgen daarnaast de deeltijdopleiding integraal bouwmanagement. Na een voorzichtige start met 3 studenten vorig jaar heeft Van der Putten de huidige 10 eerstejaars verdeeld over twee klassen.
‘Bij Nederlands weten de vluchtelingstudenten vaak meer, omdat ze net alle spellings- en grammaticaregels hebben geleerd.’
‘Een derde van die klassen bestaat dus uit studenten die recent zijn gevlucht, en dat gaat opvallend goed. De dynamiek in de klassen is positief. Bij de lessen Basis Nederlands weten de vluchtelingstudenten vaak meer, omdat ze net alle grammatica- en spellingsregels hebben geleerd.’ Ook lopen ze als afgestudeerde engineers voor in vakken als wiskunde B en constructieleer.
Van der Putten: ‘Maar wat ze wel lastig vinden, is het schrijven van verslagen en het lezen van studieteksten. In Nederland word je al vanaf de basisschool opgeleid in begrijpend lezen. In Syrië is lezen vooral een technische vaardigheid. Hierin hebben deze studenten dus extra begeleiding nodig.’
Ook 100 mensen bereikt met taalles
Het convenant ‘Samen sterker voor talent’ dat de HR in 2015 met het UAF afsloot, voorziet in die extra begeleiding. Ook een gevolg van de afspraken tussen HR en UAF is het steunpunt Vluchtelingenstudenten Support van Student aan Zet. Sara Mhamdi werkt er als coördinator. Zij merkt dat de Hogeschool Rotterdam als instituut steeds bekender begint te worden onder vluchtelingen. ‘Doordat we een steunpunt hebben, is de kennis gebundeld en kunnen we vluchtelingstudenten goed helpen. Meestal hebben ze heel praktische vragen. Ze hebben door hun vlucht kostbare tijd verloren; nu willen ze doorpakken.’
Mhamdi merkt verder dat de HR een goede naam heeft opgebouwd als taalaanbieder. ‘Doordat ze hier Nederlandse les kunnen volgen, raken ze vertrouwd met de HR als instituut.’
Afgelopen zomer volgden 48 vluchtelingen op de HR een summerschool Nederlandse taal. Taaldocent Hilde Valentin moest veel mensen teleurstellen: ‘Alles bij elkaar hadden we 104 aanmeldingen. Maar we hadden gewoon niet genoeg plek.’
Met de volle zomerklas en de inschrijvingen voor het huidige collegejaar is de belofte van collegevoorzitter Ron Bormans uit 2015 ingelost om 100 vluchtelingstudenten op te nemen en nog eens 100 vluchtelingen Nederlandse les te geven. Valentin: ‘Afgelopen jaar bereikten we al bijna 50 cursisten met onze cursussen Nederlandse taal. Met de laatste summerschool erbij opgeteld, hebben we inmiddels inderdaad de 100 gehaald.’
Taalles HR als enige optie
De HR voorziet hiermee in een belangrijke behoefte. Als invulling van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid biedt de hogeschool de cursussen gratis aan. Sommige cursisten pakken dit extraatje met beide handen aan. ‘Ik vind het zonde om maanden lang niks te doen’, vertelt bijvoorbeeld Derha die na de zomer start op de havo.
Maar er zijn ook cursisten voor wie de taallessen op de HR de enige mogelijkheid zijn om in een onderwijssetting Nederlands te leren. Zo vertelt Sena dat zij na de coup Turkije moest ontvluchten. ‘Ik had daar een goede baan, maar ben door mijn vlucht alles kwijtgeraakt. Ook mijn banktegoeden zijn bevroren. Aangezien de Nederlandse overheid Turkije als veilig land beschouwt, heb ik geen status en daarom kan ik geen beroep doen op een lening van DUO. Dat betekent dat ik geen geld heb om zelf een cursus te betalen, terwijl ik de taal heel graag wil leren. De cursus op de HR is dus een uitkomst, al zou ik graag nog veel intensiever onderwijs willen volgen.’
Tekst: Esmé van der Molen
Illustratie: Demian Janssen
Hazem is een van 110 eerstejaars met een vluchtelingenachtergrond op de HR. Hij studeert aan de RAc.
Precies drie jaar is Hazem (28) nu in Nederland. Het eerste jaar telt niet, vindt hij. ‘Toen zat ik in het azc te wachten en leek alles stil te staan. Pas toen ik een verblijfsvergunning kreeg, kon mijn leven hier beginnen.’ In een jaar tijd leerde Hazem Nederlands en zat hij op niveau B2. Daarmee was hij klaar om het hoger onderwijs in te stromen. In Syrië had hij zijn bachelor civiele techniek behaald en was hij net gestart met een master. ‘Maar lang heeft het niet geduurd. Ik moest al snel vluchten. Hier besloot ik me in te schrijven aan de TU Delft om alsnog mijn master te halen. Ik werd aangenomen, maar mijn begeleider van het UAF wees me op het project dat zij samen met de HR en bouwbedrijven deden. Het grote voordeel daarvan was dat ik gelijk aan het werk kon. Door de oorlog heb ik nooit werkervaring kunnen opdoen. Wat zal een Nederlandse werkgever doen als hij kan kiezen tussen een Nederlander en mij? Het antwoord lijkt me duidelijk. Ik was dus heel blij met deze kans.’
En zo startte Hazem deze maand als ingenieur bij Visser & Smit Hanab. Hij is 28 uur per week in dienst en gaat een dag en één tot twee avonden in de week naar de RAc. In drie jaar tijd is zijn leven volledig gekanteld. Hij heeft een baan, een inkomen, een studie en woont samen met zijn vrouw en baby in Hellevoetsluis.
‘Het bedrijf waar ik werk, raakt me in mijn hart’, vertelt Hazem. ‘De sfeer is warm en open. Op de grappen in de pauze na, kan ik alles verstaan. Als afgestudeerd ingenieur heb ik al veel kennis, maar op de RAc leer ik ook iets waar ik in Syrië nog nooit van had gehoord: BIM. Dat is een 3D digitaal bouwinformatiemodel dat zorgt voor kostenbeheersing. Echt interessant. Ik ben blij dat ik dat ik dat hier kan gaan leren.’
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top