Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Leenstelselgeld’ naar nieuwe docenten, professionalisering en studiesucces

Gepubliceerd: 19 December 2018 • Leestijd: 1 minuten en 47 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een definitief besluit is er nog niet, maar het onderwijsgeld dat beschikbaar komt door het leenstelsel zal op de HR worden ingezet voor studiesucces, professionalisering en het aannemen van nieuw personeel.

illustratie van handen die zakken geld vasthouden

‘Er komen zo’n tweehonderd mensen bij, voornamelijk docenten’, vertelde collegevoorzitter Ron Bormans in de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (cmr). ‘Dat gaat leiden tot een gunstigere student-docentratio.’ Met andere woorden: kleinere klassen en docenten die meer tijd krijgen voor het begeleiden van studenten. Dat zou moeten bijdragen aan een hoger studiesucces.

Ontlasten van professionaliserende docenten

Maar wat als de extra docenten door de huidige krappe arbeidsmarkt niet of nauwelijks te vinden zijn? Die docenten zijn namelijk ook nodig om de huidige docenten te ontlasten. De laatste groep wordt – als onderdeel van de kwaliteitsafspraken – ‘onderworpen’ aan professionalisering. ‘Het aantrekken van docenten is een grote opgave’, moest Bormans toegeven.

De professionalisering van docenten is een van de kwaliteitsafspraken die het hbo dit voorjaar heeft vastgelegd. Hogescholen en universiteiten krijgen de komende jaren geld dat is vrijgekomen door de invoering van het leenstelsel. Dit geld moet worden ingezet voor intensiever onderwijs, betere begeleiding van studenten, goede onderwijsfaciliteiten, professionalisering van docenten, studiesucces en talentontwikkeling.

In het voorlopige stuk dat door het collegebestuur over de kwaliteitsafspraken was opgesteld, werd in de ogen van cmr-lid Patrick Luijten nog te weinig benadrukt dat het te besteden geld van de studenten is. Luijten: ‘Er is niet diep genoeg ingegaan op de wensen van de eigenaren van het geld, de studenten. We willen graag gewaarborgd zien dat het geld ingezet wordt voor de kwaliteit van het onderwijs.’

Zorgvuldig omgaan met geld

Bormans stelde dat het collegebestuur zich daar juist sterk van bewust is. ‘Het geld komt van het leenstelsel en in Rotterdam vonden wij het leenstelsel al niet in het belang van de studenten. Juist daarom proberen wij zorgvuldig met dat geld om te gaan.’

Om die reden hebben niet alleen het collegebestuur en de cmr zich over de besteding van het geld gebogen, maar ook de instituutsdirecteuren en de instituutsmedezeggenschapsraden (imr’en). Bormans: ‘We hebben de plannen decentraal laten maken door de directeuren die erover met hun imr in gesprek konden.’

Rol van imr behoorlijk beperkt

Bij sommige instituten bleek de rol van de imr behoorlijk beperkt, klaagde Luijten. ‘Ik had liever gehad dat de imr’en in eerste instantie in staat gesteld zouden worden om de plannen te maken. Nu was het te veel de directie die het bij de imr heeft neergelegd.’

Bormans moest erkennen dat de gesprekken over het leenstelselgeld niet bij elk instituut even goed gelopen zijn. ‘Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en je mag elkaar de waarheid zeggen. Maar ik hoop wel dat de gesprekken respectvol en uitnodigend zijn geweest.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Evi Penders

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top