AOb hekelt wervingsbeleid HR: ‘Master vragen is schaal 11 betalen’
Gepubliceerd: 4 October 2021 • Leestijd: 3 minuten en 16 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Niet overal gaat het verkeerd, maar de Hogeschool Rotterdam stuurt in haar vacatureteksten meer dan eens aan op een te lage inschaling van nieuwe docenten, stelt de Algemene Onderwijsbond (AOb).
Als in de vacaturetekst om een masteropleiding wordt gevraagd moet daar schaal 11 tegenover staan, staat in de meest recente cao voor het hoger beroepsonderwijs. Kortweg is de regel dus: ‘Master vragen is schaal 11 (of hoger) betalen’.
De HR en ook andere hogescholen houden zich daar niet altijd aan, stelt de AOb. Douwe van der Zweep van de bond: ‘De Hogeschool Rotterdam probeert hier echt de cao te ontduiken. Daar moet je je als hogeschool echt voor schamen.’
‘Hogeschool probeert er omheen te laveren’
Van de Zweep: ‘Door in de werving te stellen ‘master is gewenst’, proberen ze er omheen te laveren.’ Het gebeurt bijvoorbeeld bij een recente vacature voor een lerarenopleider beroepsvorming voor het cluster talen bij het Instituut voor lerarenopleidingen.
Er wordt schaal 10 óf 11 geboden maar bij de functie-eisen staat onder andere: ‘Je hebt een academisch werk- en denkniveau en bent in het bezit van een masteropleiding Nederlands of één van de sociale wetenschappen (bij voorkeur pedagogiek)’.
In de vacaturetekst staat bovendien dat alle lerarenopleiders actief betrokken zijn bij onderwijsinnovatie: ‘In eerste instantie in de eigen vakken en het eigen team, daarnaast voor het cluster talen en voor het hele instituut’.
‘Mensen krijgen niet waar ze recht op hebben’
‘Als je betrokken bent bij de onderwijsontwikkeling hoort daar minstens schaal 11 bij. Kom dan niet aanzetten met 10’, stelt Van der Zweep die ziet dat er bij de inschaling soms niet wordt uitgegaan van de functie-inhoud maar van de arbeidsmarkt of van hoe het arbeidsvoorwaardengesprek verloopt. ‘Mensen krijgen daardoor niet waar ze recht op hebben. Dat is kwalijk.’
Bij een vacature voor een docent bedrijfskunde op de HR wordt ‘een academisch werk- en denkniveau’ gevraagd en ook hier is ‘een relevant masterdiploma’ een pré. ‘Maar schaal 10 wordt in die advertentie wél genoemd’, zegt de bondsbestuurder die ook gezegd wil hebben dat het niet in alle vacatureteksten van de HR verkeerd gaat.
‘AOb ziet maar een kant van het verhaal’
De HR stelt dat ze veel vacatures heeft en juist daarom breed wil werven, zowel schaal 10 als 11. Wijnand van den Brink van het college van bestuur van de HR vindt de aantijging onterecht en verwijt de AOb in de wervingsadvertenties alleen te lezen dat er schaal 10 wordt geboden, terwijl dat in zijn ogen maar een kant van het verhaal is.
‘Wij laveren nergens omheen. Heb je iemand zonder master en ervaring dan wordt er werk uitgevoerd conform schaal 10. Je krijgt dus betaald naar de functie die je doet en daarbij staan de taken die je uitvoert centraal. Heb je een master en ervaring, wat we natuurlijk graag zien, dan kun je ook onderwijsontwikkelingstaken direct oppakken en is 11, zoals de AOb wenst, het aanbod. Dat lijkt mij de juiste uitvoering van de cao. Want als je een zij-instromer bent zonder ervaring als docent krijg je nog niet de taken uit schaal 11.’
‘Bij minder ervaring kom je lager in de schaal’
De AOb bestrijdt deze uitleg. Van der Zweep: ‘Het lijkt er op dat de HR de geboden functieschaal afstemt op de ervaring van de persoon. Dat is geen juiste toepassing. Als de functie een masterniveau vereist dan is 11 de bijbehorende schaal. Daarom is in de cao afgesproken “master vragen is schaal 11 betalen”. Heb je minder ervaring dan kom je waarschijnlijk laag in de schaal, of ín de aanloopschaal. Meestal heeft iemand wel een master maar is hij of zij een beginnend docent die zijn didactische bevoegdheid nog moet halen. De HR stelt onterecht ervaring als extra voorwaarde voor schaal 11.’
De onderwijsbond roept docenten die al een jaar schaal 11-werk doen maar zijn ingeschaald in 10 op in actie te komen. Van der Zweep: ‘Maak eerst bezwaar op de HR en als je er niet uitkomt, kun je naar de landelijke bezwarencommissie functiewaardering. Meestal wordt dat geen zaak omdat onderwijsinstellingen er dan serieus naar kijken en zien dat de medewerker gelijk heeft.’
‘Schaal 10-docenten vanwege veel praktijkonderwijs’
Op de HR was in 2020 bijna 17 procent (volgens de eigen berekening HR, die iets lager uitkomt dan de AOb-cijfers) van de docenten ingeschaald in salarisschaal 10. Dat is na Hogeschool Leiden het hoogste percentage van alle grote hogescholen, blijkt uit cijfers van de Vereniging Hogescholen. ‘De HR heeft schaal 10-docenten omdat wij een hogeschool zijn met veel praktijkonderwijs’, verklaart Van den Brink naar aanleiding van een recent bericht over salarisschalen in het hbo. ‘De functie van docent in schaal 10 is feitelijk een ‘handen-voor-de-klas’-functie.‘
‘Als dat laatste inderdaad het geval is, dan moet je dát ook adverteren’, zegt Van der Zweep. ‘Nu zien we enorm gezwollen teksten die niet sporen met de geboden schaal 10. We zien het liefst dat alle docenten tenminste in schaal 11 zitten, en meedoen met onderwijsontwikkeling.’
Tekst: Jos van Nierop
Nou, ik kan genoeg plekken aanwijzen binnen de HR waarbij nieuwe docenten worden geworven op schaal 10 en ongelofelijk veel ontwikkeltaken krijgen. Complete (nieuwe) cursussen en lessen. De eeuwige discussie kwantiteit vs kwaliteit.
Ik onderschrijf wat Hi zegt. Ik zie zijinstromers excelleren door kennis, enthousiasme en coachingsvaardigheden, opgedaan buiten het onderwijs. Wat mij verbaast in dit artikel is dat er staat dat schaal 10 past bij een ‘handen voor de klas’ functie. Tegelijkertijd zie ik docenten groeien in schaal en vervolgens niet meer voor de klas staan. Kennis wordt niet meer opgebouwd en opgedane didactische vaardigheden niet meer geoefend. Hogere schalen horen bij taken als coordinatie, management en relatiebeheer. Dan zijn nieuwe docenten nodig om de lesroosters weer gevuld te krijgen. Als onderwijs belangrijk is zal HR ook ‘de handen voor de klas’-functies moeten waarderen, als je het mij vraagt.