Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

NSE laat zien: maatschappijleer klimt uit dal, automotive een beetje

Gepubliceerd: 9 June 2022 • Leestijd: 4 minuten en 15 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten van de lerarenopleiding maatschappijleer zijn weer goed te spreken over hun opleiding. Dat wordt duidelijk uit de Nationale Studentenenquête (NSE) waarvan de uitkomsten vorige week bekend werden. Bij automotive is sprake van een licht herstel.

Docententeam maatschappijleer, Suzanna van der Zeeuw midden met rode trui.

Opleidingscoördinator Suzanna van der Zeeuw van maatschappijleer vertelt wat er het afgelopen jaar is ondernomen om van het tevredenheidscijfer 2,4 (op een schaal van 5,0) van vorig jaar weer een voldoende, een 3,5, te maken.

Van der Zeeuw is vanaf juni 2021 coördinator en had de taak, vertelt ze, om weer ‘structuur en orde’ te creëren bij de opleiding die begin van dat jaar in en behoorlijke crisis zat toen de toenmalige onderwijsmanager op last van de directie moest vertrekken. Studenten klaagden destijds ook over afwezigheid van docenten en over slechte communicatie vanuit de opleiding. Hun onvrede lieten ze ook in de NSE blijken die begin 2021 werd afgenomen.

Structuur en communicatie

‘We moesten weer structuur brengen aan studenten en hen goed informeren over onder andere het rooster en de vakken’, vertelt Van der Zeeuw. ‘We sturen nu een nieuwsbrief naar alle studenten met aanvankelijk alleen formele informatie over wanneer de roosters bekend worden enzo. Nu staat er bijvoorbeeld ook een boekenlijst in en iets over een leuke gastles.’

Ook is ervoor gezorgd dat iedere student een aanspreekpunt heeft. Van der Zeeuw: ‘Iedere student is gekoppeld aan een docent. Vorig jaar waren er nog aanspreekpunten per leerjaar en was het voor  vijfde- en zesdejaars lastig om aansluiting te vinden. Terwijl het belangrijk is dat iemand je de weg wijst, en weet van het oude curriculum waar die ouderejaars nog mee te maken hebben. Er was vorig jaar veel frustratie omdat ze niet wisten wat er van hen verwacht werd.’

Rust terug in het team

Een aantal docenten is weer terug bij de opleiding, waarmee het ook voor de langstudeerders weer wat vertrouwder voelt, vertelt de coördinator. ‘Iedereen is ook blij dat de rust in het docententeam is teruggekeerd’, vult onderwijsmanager Telke Ruhe aan. ‘En dat ook wat met de studenten.’ Ruhe geeft daarbij ook een pluim aan Van der Zeeuw. ‘Ze brengt een positieve sfeer in het team.’

Maatschappijleer is het afgelopen jaar ook gestart met ‘Samen opleiden’, iets wat de andere lerarenopleidingen van de HR al deden. Het houdt in dat de opleiding het lesprogramma voor een groot deel samen met de opleidingsscholen vormgeeft en uitvoert. Ruhe: ‘Bij maatschappijleer deden we dat eerst allemaal zelf waardoor het soms ging wringen met het werkveld (vanwege de andere opleidingen die wel werkten met ‘Samen leren’, red.).’

‘Ik ben heel tevreden met waar we nu staan, en we gaan het in de toekomst nog beter doen.’

Ruhe en Van der Zeeuw zeggen blij te zijn dat de ‘heftige periode’, de problemen van pakweg ruim een jaar geleden, achter de rug is.  Van der Zeeuw: ‘Ik ben heel tevreden met waar we nu staan, en we gaan het in de toekomst nog beter doen.’

Licht herstel voor automotive

De tevredenheid van studenten automotive over hun opleiding daalde vorig jaar flink (van 3,9 voor algemene tevredenheid in 2018 naar 2,9). Dit jaar herstelt de opleiding zich licht en komt op een tevredenheidscijfer van 3,1 (op een schaal van 5,0). 

Lokatie RDM campus, innovation dock, EAS, RAvB, bouwkunde, automotive

Onderwijsmanager Brahim Boukhari geeft aan dat er na de bekendmaking van de NSE-resultaten in 2021 één werkmaand zat voor de start van het nieuwe schooljaar. ‘In deze periode moest het team het onderwijs uitvoeren en zich herpakken. We hebben direct na het bekend worden van de resultaten een student-arena georganiseerd om van de studenten feedback, toelichting en houvast te krijgen bij de NSE-uitslag om zo de mogelijke verbeteringen uit te werken.’

Anders toetsen en beoordelen  

De onderwijsmanager wijst erop dat elke verandering daarna zorgvuldig is getoetst met onderwijskundig experts (zowel intern als extern) voordat de wijzigingen zijn doorgezet. Boukhari: ‘Eén van de veranderingen die tijd heeft gekost is de manier van toetsen en beoordelen. Deze veranderingen zijn ingevoerd nadat de meeste studenten de NSE hadden ingevuld.’ Het onderwerp toetsing en beoordeling kreeg in de NSE van dit jaar een 2,8, ten opzichte van een 3,0 vorig jaar.

Net als vorig jaar haalt Boukhari de curriculumwijzigingen waar de opleiding mee bezig is aan als mogelijke oorzaak van de lage beoordelingen. ‘Als een van de weinige opleidingen hebben we in coronatijd het curriculum grootschalig (nieuw onderwijsmodel, inhoud, toetsing en uitvoering) gewijzigd. Iedereen moet hier aan wennen. Zo vraagt het onderwijsmodel meer actie vanuit de studenten en dit wordt bij de start niet altijd positief door de studenten beoordeeld. Aansluitend hierop moeten de docenten ook vertrouw raken in hoe zij de studenten hierin kunnen begeleiden.’

Verhuizing, waterbusperikelen en lockdown

Boukhari geeft aan dat meerdere veranderingen mogelijk invloed hebben gehad op de NSE-uitkomsten. ‘Tijdens het optimaliseren van ons onderwijs en het curriculum speelden ook nog de uitgestelde verhuizing van RDM Campus naar locatie Academieplein (eerste- en tweedejaars zitten vanaf januari de ene week op RDM, de andere op Academieplein), het verdwijnen van de Waterbusverbinding met RDM vanaf de Sint Jobshaven en nog eens de lockdown die in deze periode de uitvoering van het onderwijs enorm heeft beïnvloed.’

‘We zijn er nog niet maar het heeft nog steeds onze hoogste prioriteit’

Mogelijk was de informatievoorziening over deze veranderingen niet goed; dat onderwerp in de NSE doet het met een 2,8 slechts iets beter dan vorig jaar (2,7), terwijl de opleiding het ook vorig jaar oppakte. Boukhari: ‘We zijn er nog niet maar het heeft nog steeds onze hoogste prioriteit en we zijn er ook constant over in gesprek met studenten en de opleidingscommissie.’  

Tevredenheid over sfeer en docenten

Lang niet alles bij automotive wordt laag beoordeeld. De sfeer op de opleiding krijgt een 3,8, de studiefaciliteiten een 3,6. En de stelling ‘docenten zijn inhoudelijk deskundig’ krijgt een 3,9. De studenten oordelen echter minder positief over de stelling ‘De docenten inspireren mij’; net als in 2021 scoort dit een 2,9.  

‘De aansluiting van de inhoud van je opleiding bij actuele ontwikkelingen’ krijgt met een 3,7 wel weer een ruime voldoende. Boukhari: ‘Hier zijn we trots op, zeker in de tijd dat de hele automotive-sector midden in een energietransitie zit.’

Tekst: Jos van Nierop 
Foto’s: Maatschappijleer (docententeam), Levien Willemse (RDM)


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top