NSE laat zien: maatschappijleer klimt uit dal, automotive een beetje
Gepubliceerd: 9 June 2022 • Leestijd: 4 minuten en 15 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Studenten van de lerarenopleiding maatschappijleer zijn weer goed te spreken over hun opleiding. Dat wordt duidelijk uit de Nationale Studentenenquête (NSE) waarvan de uitkomsten vorige week bekend werden. Bij automotive is sprake van een licht herstel.
Opleidingscoördinator Suzanna van der Zeeuw van maatschappijleer vertelt wat er het afgelopen jaar is ondernomen om van het tevredenheidscijfer 2,4 (op een schaal van 5,0) van vorig jaar weer een voldoende, een 3,5, te maken.
Van der Zeeuw is vanaf juni 2021 coördinator en had de taak, vertelt ze, om weer ‘structuur en orde’ te creëren bij de opleiding die begin van dat jaar in en behoorlijke crisis zat toen de toenmalige onderwijsmanager op last van de directie moest vertrekken. Studenten klaagden destijds ook over afwezigheid van docenten en over slechte communicatie vanuit de opleiding. Hun onvrede lieten ze ook in de NSE blijken die begin 2021 werd afgenomen.
Structuur en communicatie
‘We moesten weer structuur brengen aan studenten en hen goed informeren over onder andere het rooster en de vakken’, vertelt Van der Zeeuw. ‘We sturen nu een nieuwsbrief naar alle studenten met aanvankelijk alleen formele informatie over wanneer de roosters bekend worden enzo. Nu staat er bijvoorbeeld ook een boekenlijst in en iets over een leuke gastles.’
Ook is ervoor gezorgd dat iedere student een aanspreekpunt heeft. Van der Zeeuw: ‘Iedere student is gekoppeld aan een docent. Vorig jaar waren er nog aanspreekpunten per leerjaar en was het voor vijfde- en zesdejaars lastig om aansluiting te vinden. Terwijl het belangrijk is dat iemand je de weg wijst, en weet van het oude curriculum waar die ouderejaars nog mee te maken hebben. Er was vorig jaar veel frustratie omdat ze niet wisten wat er van hen verwacht werd.’
Rust terug in het team
Een aantal docenten is weer terug bij de opleiding, waarmee het ook voor de langstudeerders weer wat vertrouwder voelt, vertelt de coördinator. ‘Iedereen is ook blij dat de rust in het docententeam is teruggekeerd’, vult onderwijsmanager Telke Ruhe aan. ‘En dat ook wat met de studenten.’ Ruhe geeft daarbij ook een pluim aan Van der Zeeuw. ‘Ze brengt een positieve sfeer in het team.’
Maatschappijleer is het afgelopen jaar ook gestart met ‘Samen opleiden’, iets wat de andere lerarenopleidingen van de HR al deden. Het houdt in dat de opleiding het lesprogramma voor een groot deel samen met de opleidingsscholen vormgeeft en uitvoert. Ruhe: ‘Bij maatschappijleer deden we dat eerst allemaal zelf waardoor het soms ging wringen met het werkveld (vanwege de andere opleidingen die wel werkten met ‘Samen leren’, red.).’
‘Ik ben heel tevreden met waar we nu staan, en we gaan het in de toekomst nog beter doen.’
Ruhe en Van der Zeeuw zeggen blij te zijn dat de ‘heftige periode’, de problemen van pakweg ruim een jaar geleden, achter de rug is. Van der Zeeuw: ‘Ik ben heel tevreden met waar we nu staan, en we gaan het in de toekomst nog beter doen.’
Licht herstel voor automotive
De tevredenheid van studenten automotive over hun opleiding daalde vorig jaar flink (van 3,9 voor algemene tevredenheid in 2018 naar 2,9). Dit jaar herstelt de opleiding zich licht en komt op een tevredenheidscijfer van 3,1 (op een schaal van 5,0).
Onderwijsmanager Brahim Boukhari geeft aan dat er na de bekendmaking van de NSE-resultaten in 2021 één werkmaand zat voor de start van het nieuwe schooljaar. ‘In deze periode moest het team het onderwijs uitvoeren en zich herpakken. We hebben direct na het bekend worden van de resultaten een student-arena georganiseerd om van de studenten feedback, toelichting en houvast te krijgen bij de NSE-uitslag om zo de mogelijke verbeteringen uit te werken.’
Anders toetsen en beoordelen
De onderwijsmanager wijst erop dat elke verandering daarna zorgvuldig is getoetst met onderwijskundig experts (zowel intern als extern) voordat de wijzigingen zijn doorgezet. Boukhari: ‘Eén van de veranderingen die tijd heeft gekost is de manier van toetsen en beoordelen. Deze veranderingen zijn ingevoerd nadat de meeste studenten de NSE hadden ingevuld.’ Het onderwerp toetsing en beoordeling kreeg in de NSE van dit jaar een 2,8, ten opzichte van een 3,0 vorig jaar.
Net als vorig jaar haalt Boukhari de curriculumwijzigingen waar de opleiding mee bezig is aan als mogelijke oorzaak van de lage beoordelingen. ‘Als een van de weinige opleidingen hebben we in coronatijd het curriculum grootschalig (nieuw onderwijsmodel, inhoud, toetsing en uitvoering) gewijzigd. Iedereen moet hier aan wennen. Zo vraagt het onderwijsmodel meer actie vanuit de studenten en dit wordt bij de start niet altijd positief door de studenten beoordeeld. Aansluitend hierop moeten de docenten ook vertrouw raken in hoe zij de studenten hierin kunnen begeleiden.’
Verhuizing, waterbusperikelen en lockdown
Boukhari geeft aan dat meerdere veranderingen mogelijk invloed hebben gehad op de NSE-uitkomsten. ‘Tijdens het optimaliseren van ons onderwijs en het curriculum speelden ook nog de uitgestelde verhuizing van RDM Campus naar locatie Academieplein (eerste- en tweedejaars zitten vanaf januari de ene week op RDM, de andere op Academieplein), het verdwijnen van de Waterbusverbinding met RDM vanaf de Sint Jobshaven en nog eens de lockdown die in deze periode de uitvoering van het onderwijs enorm heeft beïnvloed.’
‘We zijn er nog niet maar het heeft nog steeds onze hoogste prioriteit’
Mogelijk was de informatievoorziening over deze veranderingen niet goed; dat onderwerp in de NSE doet het met een 2,8 slechts iets beter dan vorig jaar (2,7), terwijl de opleiding het ook vorig jaar oppakte. Boukhari: ‘We zijn er nog niet maar het heeft nog steeds onze hoogste prioriteit en we zijn er ook constant over in gesprek met studenten en de opleidingscommissie.’
Tevredenheid over sfeer en docenten
Lang niet alles bij automotive wordt laag beoordeeld. De sfeer op de opleiding krijgt een 3,8, de studiefaciliteiten een 3,6. En de stelling ‘docenten zijn inhoudelijk deskundig’ krijgt een 3,9. De studenten oordelen echter minder positief over de stelling ‘De docenten inspireren mij’; net als in 2021 scoort dit een 2,9.
‘De aansluiting van de inhoud van je opleiding bij actuele ontwikkelingen’ krijgt met een 3,7 wel weer een ruime voldoende. Boukhari: ‘Hier zijn we trots op, zeker in de tijd dat de hele automotive-sector midden in een energietransitie zit.’
Tekst: Jos van Nierop
Foto’s: Maatschappijleer (docententeam), Levien Willemse (RDM)
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top