Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afgestudeerd: Cindy Meijers

Gepubliceerd: 5 October 2010 • Leestijd: 2 minuten en 24 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Toen Cindy Meijers (37) advertising studeerde, kreeg ze ‘Google-les’ om studenten wegwijs te maken in de wondere wereld van internet. Inmiddels spelen internet en social media een steeds een grotere rol in reclamecampagnes, en dus ook in haar werk. Jezelf vernieuwen blijkt les 1 te zijn voor een reclamemaker.

‘Er stroomde altijd al creatief bloed door Cindy Meijers. Maar l’art pour l’art paste niet bij haar. Dus toen ze ging studeren, koos ze voor een opleiding waarin ze haar creativiteit praktisch kon toepassen. ‘Ik begon bij het Ichthus College met vormgeving & communicatie’, vertelt Meijers. ‘Maar omdat ik naar mijn zin te weinig bezig was met vormgeving, ben ik overgestapt naar advertising aan de academie. Tijdens dat overstapjaar studeerde ik af bij het Ichthus College. Een pittige tijd, maar ik heb er wel een goede marketingachtergrond aan overgehouden en dat is me later altijd van pas gekomen.’

Meijers is ervan overtuigd dat je het vak van reclame maken eigenlijk niet kunt leren. ‘Je kan het of je kan het niet. En als je het kunt, is het ook niet moeilijk.’ Toch wil dat niet zeggen dat ze in haar studietijd weinig heeft geleerd. ‘Op donderdagavond kregen we les van ervaren vakmensen. Daar kreeg je door wat reclame echt was. Ook leerden we er om snel concepten te bedenken. Heel belangrijk, want in ons vak ligt het tempo nogal hoog.’

Reclame maken is te vergelijken met topsport, vindt Meijers. ‘Je moet creatief zijn op de vierkante centimeter en binnen de briefing, deadline en het budget blijven. Je moet presteren, elke dag opnieuw.’ Bovendien gaan de ontwikkelingen heel snel. Vernieuwen is dan ook het mantra van elke succesvolle reclamemaker. Toen Meijers ruim elf jaar geleden afstudeerde, zag het medialandschap er heel anders uit. Radio, tv en print domineerden. ‘Er was wel internet’, vertelt Meijers. ‘Maar dat was nog niet zo wijdverbreid. Op de academie kregen we ‘Google-les’. Het is grappig om daaraan terug te denken als je beseft dat internet en social media een heel groot, en steeds groeiend, onderdeel vormen van de huidige media. Als recla-memaker moet je dus nooit denken dat je het ‘truukje’ beheerst. Je moet steeds blijven leren.’

fris
Na haar opleiding werkte Meijers bij bureau Wave in Rotterdam en twee topbureaus in Amsterdam: Office Amsterdam en Ogilvy. Ze bedacht er campagnes voor merken als Holland Casino, Dutchtone (overgenomen door T-Mobile) en JVC. ‘Bij de grote bureaus draait alles om presteren. Voor mij werkte dat een tijd heel goed. Ik vond het leuk om het beste uit mezelf te halen. Maar toen mijn eerste kind geboren werd, ben ik weer in Rotterdam gaan werken. De lange dagen en reistijd vond ik niet goed te combineren met een gezin.’

Inmiddels werkt ze alweer acht jaar parttime bij bureau wijZE waar ze onder andere klanten als Hi, Robeco en Eneco in haar portefeuille heeft. ‘Het werk dat ik hier doe, is vooral below the line. Dat betekent dat je op actie gerichte campagnes maakt voor een specifiek publiek. Dat is dus iets anders dan een tv-commercial voor een massapubliek maken. Doordat wij vooral dit soort werk doen, hebben we de crisis goed doorstaan. We zijn niet zo afhankelijk van media-inkomsten.’

Met elf jaar werkervaring is Meijers inmiddels gepokt en gemazeld in het vak. Toch voelt dat niet zo: ‘Het werk blijft fris. Steeds als je denkt dat alles al een keer gedaan is, komt er toch iets nieuws waardoor je weer geïnspireerd en wakker geschud wordt.’

Esmé van der Molen

GELEERD: conceptontwikkeling
GEMIST: visualising. ‘Jammer dat ik niet heb geleerd om met markers snel iets te tekenen. Dat heb je in de praktijk echt nodig’

CurriculumVitae
1992-1998 vormgeving & communicatie, Ichthus College
1997-1999 advertising, WdKA
1998-2000 Wave
2000-2001 Office Amsterdam
2001-2002 Ogilvy
2002-heden wijZE

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top