Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Bedrijven moeten leren van ict-gebruik jeugd’

Gepubliceerd: 25 March 2010 • Leestijd: 1 minuten en 11 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een beetje msn’en met vriendinnen of foto’s op hyves zetten onder werktijd? Moet kunnen, vindt de nieuwe generatie werknemers. Een onderzoek van consultancybureau Accenture geeft hen gelijk. Werkgevers kunnen er nog veel van opsteken.

Jonge werknemers zijn vooral praktisch ingesteld. Ze gebruiken alle middelen die er zijn om een klus te klaren. Ongeacht of de benodigde computerprogramma’s zijn toegestaan door de ict-beheerder van een bedrijf. ‘Ze doen gewoon wat ze gewend waren tijdens hun studie of thuis’, zegt Anja van Beijnum van Accenture.

Privé-doeleinden
Daarnaast gebruikt de nieuwe generatie de bedrijfs-pc veelvuldig voor privé-doeleinden. Eén op de drie zit wel eens te msn’en, bijna de helft gebruikt sociale netwerksites als Hyves of Facebook.

‘Geen kwade opzet’
Veel bedrijven hebben strikte protocollen over het gebruik van computerprogramma’s op het werk. Maar van de jonge werknemers lapt tweederde die bedrijfsregels aan zijn laars. Desnoods downloaden ze zelf andere software. ‘Dat is geen kwade opzet’, zegt Van Beijnum. ‘Ze vinden het volstrekt logisch dat ze websites en computerprogramma’s waaraan ze privé gewend zijn, ook op het werk kunnen gebruiken.’

‘Grens tussen werk en privé vervaagt’
In plaats van strengere ict-regels opstellen zouden bedrijven zich beter kunnen aanpassen, stelt het rapport. Nieuwe internetsnufjes als Twitter, sociale netwerksites en chatprogramma’s kunnen voor werkgevers ook interessant zijn. Van Beijum: ‘Jonge werknemers onderhouden hun netwerk op die manier. En dat gebruiken ze ook voor hun werk. Als een werknemer onder werktijd een uurtje op Facebook zit, is dat dus helemaal niet erg. Dat halen ze vaak ’s avonds in door nog iets voor de zaak te doen. De grens tussen werk en privé vervaagt.’

‘Millenials’
Accenture deed wereldwijd onderzoek onder 5500 ‘millenials’: de generatie scholieren, studenten en pas afgestudeerden tussen de 14 en 27 jaar. Daarvan kwamen er 370 uit Nederland.

HOP, Bram Logger
Foto: escapedtowisconsin /Flickr  

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top