Keuzevak popkoor
Gepubliceerd: 10 June 2010 • Leestijd: 1 minuten en 34 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het is donderdagochtend, half negen. In de kelder van locatie Museumpark heerst een levendige sfeer. Eerste- en tweedejaars pabostudenten zingen erop los bij het keuzevak popkoor.
Dit is de vierde les van Het keuzevak dat in totaal tWee modules beslaat. voorgaande weken is er toegewerkt naar het optreden dat volgende week plaatsvindt. Ook vandaag moeten de twaalf studenten, enkel meisjes, hun gouden keeltjes weer openzetten. ‘We gaan ons losmaken. Schouders zo laag mogelijk, buig door je knieën en beweeg je armen van boven naar beneden.’ docent Freek Koopmans begint de les met een warming-up. de studenten slingeren hun armen langs het lichaam. Heel charmant ziet het er niet uit, dat hebben ze zelf ook door. Er wordt veel gelachen en zelfs aapimitaties zijn de studenten op deze vroege morgen niet te gek. ‘Mijn lachspieren zijn nu wel opgewarmd’, concludeert een van hen.
Meer power!
Na het opwarmen, worden de songteksten erbij gepakt. Als Koopmans de eerste noten van Fame’s I’m Gonna Live Forever op de piano speelt, zijn de studenten ineens heel geconcentreerd. de intro is bijzonder en moet een aantal keer opnieuw gezongen worden. Als het er goed in zit, zingen de studenten het nummer in zijn geheel. Koopmans is nog niet tevreden: ‘Ik wil meer power! Iedereen moet luid en duidelijk zingen, anders komt het niet over.’ Even later klinkt het nummer heel krachtig. de breed glimlachende docent is duidelijk tevreden. Bij de laatste Fame-uithaal maken een paar studenten een enthousiaste sprong in de lucht. ‘dat moeten we ook tijdens de uitvoering doen!’, maken ze de rest van de groep duidelijk.
Waterige ogen
Het volgende nummer, Something Inside, is duidelijk favoriet onder de studenten. Melanie Adriaansen (18), eerstejaars pabo: ‘dit nummer klinkt zo mooi harmonisch. Wanneer je in een groep zingt, is het vaak moeilijk om er gevoel in te leggen, maar ons lukt het erg goed! Alleen al van het pianospel kan ik waterige ogen krijgen.’ Hier en daar worden mobieltjes tevoorschijn gehaald en verspreid door de ruimte neergelegd. Nadat het nummer is opgenomen door de telefoons, beluisteren en bekritiseren de studenten hun eigen zang. Maar er moeten nog twee andere nummers worden gerepeteerd: Coldplay’s Viva la Vida en het swingnummer Sing Sing. Koopmans is erg tevreden over de uitvoering: ‘Iedereen doet erg zijn best. Ik hoop dat de studenten plezier hebben in het maken van muziek en dit overbrengen naar anderen, ook als het keuzevak straks is geëindigd.’
Myrthe Hogenelst
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top