Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Logopedie stemonderzoek

Gepubliceerd: 29 March 2010 • Leestijd: 1 minuten en 45 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

KÓFFIE!’ ‘HÁLLO!’ Wie op 3 maart lokaal 2.80 van Museumpark passeerde, zal vast een wenkbrauw hebben opgetrokken. Werd hier op hoge toon koffie geëist? Nee hoor, dit was gewoon een les stemonderzoek.

Docent Wanda van der Est opent de deur van haar klaslokaal en dertien studenten – allemaal meisjes – stromen binnen. Op hun gemak kiezen de eerstejaars een plek en pakken hun tassen uit. Een enkele student legt een dik, rood theorieboek, getiteld Stemstoornissen, op tafel. De namenlijst wordt opgenoemd en de les kan beginnen. Tijdens het onderdeel perceptuele kenmerken illustreert de docent een aantal manieren van praten door het zelf voor te doen. Ze praat met een geknepen stem en door haar neus, wat gepaard gaat met veel rare gezichten. De studenten giechelen voorzichtig. Van der Est gaat rustig verder en vertelt over resonans, weerklank in de stem. Eén van de studenten vraagt zich af hoe het klinkt als iemand met te veel resonans praat. ‘Als een grot misschien?’, antwoordt ze zelf, en de klas lacht uitbundig. De docent laat vervolgens verschillende toonhoogtes en intonaties horen, en zet dan een filmpje op. Daarin is een voorbeeldgesprek tussen een logopedist en cliënt te zien. De logopedist in het filmpje vraagt haar cliënt een tekst over krekels voor te lezen. Achterin de klas fluistert een meisje tegen haar klasgenoot dat zij laatst dezelfde tekst gelezen heeft. Er vloeit een kort gesprek uit voort. Uiteindelijk mengtook docent Van der Est zich erin: ‘Ik ken het tekstje inmiddels uit mijn hoofd en kan het niet meer horen. Elke keer als het over die krekels gaat, denk ik: daar gaan weer.’

Kippenhok
Gedurende de les schrijven de studenten druk mee. Ook worden er geregeld vragen gesteld. Maar deze serieuze sfeer wordt verstoord als de docent vraagt of de studenten allemaal ‘oehoe’ willen roepen, op hoge toon. ‘Soms kan de stemkwaliteit van cliënten zo verslechterd zijn dat ze dit niet meer kunnen. De stembanden kunnen dan niet trillen en de hoogte in’, aldus Van der Est. De studenten hebben daar duidelijk geen last van. Met veel enthousiasme slaken zij zo hoog mogelijke kreten. Tijdens het rollenspel aan het slot van het college gaat het oefenen met de eigen stem door. De studenten splitsen zich op in duo’s. De één speelt de logopedist, de ander een cliënt. De klas verandert binnen enkele seconden in een kippenhok. Bij het ene duo worden woorden als ‘koffie’ en ‘hallo’ zo hard mogelijk uitgesproken, bij het andere moet de cliënt voorzetsels als ‘aan’, ‘in’ en ‘een’ vaak achter elkaar uitspreken. Tenslotte zijn er dan ook nog de cliënten die rare klanken produceren terwijl zij hun neus dichtknijpen. Het is op zijn zachtst gezegd een vermakelijke les te noemen.

Myrthe Hogenelst

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top