Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 september 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

CPB: Lerarenbeurzen nauwelijks effect

Gepubliceerd: 19 April 2010 • Leestijd: 1 minuten en 0 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het uitdelen van studiebeurzen voor leraren heeft weinig effect, stelt het Centraal Planbureau. Je bereikt vooral de leraren die zich sowieso zouden bijscholen.

Om het beroep aantrekkelijker te maken en het niveau van docenten te verhogen, stelt het ministerie van OCW studiebeurzen beschikbaar voor leraren die zich willen ontwikkelen. Als ze een vervolgopleiding doen, betaalt OCW een deel van de kosten.

Maar van elke tien lerarenbeurzen gaan er acht naar leraren die sowieso bijscholing zouden gaan volgen. Eén op de tien lerarenbeurzen wordt bij nader inzien niet gebruikt en ook niet uitbetaald. En slechts één lerarenbeurs sorteert effect: die zorgt ervoor dat een leraar zich bijschoolt die er zonder het extra geld niet aan was begonnen.

Iets beter werkt de subsidie voor opleidingen die langer dan een jaar duren: dan heeft twee op de tien lerarenbeurzen het bedoelde effect. Daarom doet het CPB een aanbeveling: trek alleen lerarenbeurzen uit voor langere opleidingen. En geef ze niet voor een opleiding waar de leraar al aan begonnen is.

Het CPB kreeg een unieke kans om het effect van de maatregel te meten. Want in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs was er een run op de lerarenbeurzen, waardoor ze voortijdig op waren. Er waren geen bijzondere verschillen tussen de vroege en de late aanvragers, waardoor er een mooie controlegroep ontstond.

De leraren die de beurs net iets later dan hun collega’s aanvroegen en hem niet kregen, gingen in 73 procent van de gevallen alsnog een opleiding in het hoger onderwijs volgen. Alleen deden ze vaker een korte opleiding dan de gelukkigen die de beurs wel hadden gekregen.

HOP, Bas Belleman

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top