Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Martin Luther King als voorbeeld

Gepubliceerd: 5 October 2010 • Leestijd: 1 minuten en 37 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Buiten schijnt de zon. Binnen zitten twintig derdejaars studenten vrijetijdsmanagement. Zij volgen de training managementvaardigheden. En daarbij gaat het van Martin Luther King tot het formuleren van een SMART-doelstelling.

Niet een docent, maar twee studenten staan vandaag voor de klas. Laura en Gert-Jan staan op het punt om de training te beginnen. Elke week zijn er twee, gericht op het ontwikkelen van managementvaardigheden. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de theorie van Robert Quinn. Deze hoogleraar organisational behavior en human resource management beschreef acht leiderschapsrollen. Laura en Gert-Jan hebben gekozen voor de leiderschapsrol ‘bestuurder’.

I have a dream
Ze trappen af met een filmpje over Martin Luther King. De studenten krijgen de opdracht om de visie van de politiek leider op te schrijven. Terwijl de groepjes serieus overleggen, lopen Gert-Jan en Laura langs om te kijken of ze er uitkomen. ‘I have a dream that one day… Hoe ging het ook alweer verder?’, vraagt een van de studenten zich af. Na vijf minuten mag elk groepje zijn visie vertellen. Er is één visie die er, wat verbeeldingskracht betreft, uitspringt. ‘Martin Luther wilde een promised land’, zo vertelt een student, ‘een soort Rotterdam.’

Te droog
Na een kort moment van joligheid verlaten Laura en Gert-Jan de theorie over leiderschapsrollen om verder te gaan met het formuleren van doelstellingen op de ‘SMART’-manier. Deze letters staan voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Op het smartboard staat een aantal doelstellingen, waarvan de klas moeten zeggen of ze aan de SMART-criteria voldoen. ‘Neem de doelstelling: ik wil meer rust aan mijn hoofd. Dit is hét voorbeeld van een doelstelling die volledig fout is’, aldus Laura. ‘Kunnen jullie de doelstelling zo veranderen dat hij wel aan de SMART-eisen voldoet?’ Wederom steken de groepjes de koppen bijeen om hun nieuw be¬dachte doelstellingen even later klassikaal te bespreken.

Graag visueler
Na een laatste opdracht, waarbij de klas de visie van biermerk Heineken moet bedenken, is het tijd voor een evaluatie. ‘Ik had de training graag visueler gezien’, zegt docent Marc van Herwaarden. ‘Ook was de theorie iets te droog en weet ik nog steeds weinig over de bestuurdersrol. Jullie enthousiasme was daarentegen erg positief en ook alle leerdoelen zijn behandeld.’

Laura en Gert-Jan kunnen zich vinden in de kritiek. ‘Als we ons beter hadden voorbereid, hadden we een deel van de kritiek misschien kunnen voorkomen. Maar het is wel de eerste keer dat we een training als deze hebben geven. Daarom hadden we ook niet verwacht dat het al perfect zou gaan’, aldus Gert-Jan.

Myrthe Hogenelst

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top