Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Meelopen met …

Gepubliceerd: 29 March 2010 • Leestijd: 1 minuten en 44 seconden • Overig Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Uitwisseling. Zo’n 25 studenten uit Finland, Ierland, Turkije en nog veel meer andere Europese landen studeren deze maanden op de Hogeschool Rotterdam. Ze volgen de international class van de instituten IvL en ISO. Profielen liep een dagje mee.

10.25 uur
‘Meneer, wat is ‘behelpen’?’ Een van de 25 studenten wil tijdens ‘Dutch lesson’ van Marc van der Schouw weten of het bewuste werkwoord iets van doen heeft met ‘helpen’. ‘It’s a different meaning’, vertelt de docent. ‘That’s for later’. Vandaag behandelt hij verschillende werkwoorden. ‘Waar kom jij vandaan?’, vraagt Van der Schouw. ‘Iek koem uit Spain’, antwoordt een Spaanse student. Als een student iets niet begrijpt, legt Van der Schouw het uit in het Engels. En aan de Turkse studenten in hun eigen taal. ‘Ja, ik spreek Turks. Dat is wel handig want Turkse studenten hebben extra veel moeite met Nederlands.’

12.00 uur
Van der Schouw vertelt dat hij de studenten slechts wat basiszaken leert. ‘Zodat ze naar de dokter kunnen, kunnen reizen en boodschappen kunnen doen. Maar ook dat ze op de scholen iets tegen de leerlingen kunnen zeggen.’ Mariana uit Portugal vindt de taal in elk geval ‘erg difficult’. De pedagogiekstudente koos voor studeren in Rotterdam om te leren hoe het is om les te geven in een stad met verschillende culturen. ‘Bij het lesgeven ervaar ik grote verschillen. Hier krijg je meer vrijheid, bij ons is er meer structuur. Als wij bijvoorbeeld een artikel moeten schrijven, wordt er precies gezegd hoeveel woorden je mag gebruiken.’

14.00 uur
De les drama vindt plaats in Wijktheater ‘t Kapelletje. Doel is om ‘more aware’ te worden van je lichaam, vertelt docent Hanneke Schuit. In de kring stellen de studenten zich voor, met hun naam en een beweging die erna door de anderen wordt geïmiteerd. Zo maakt Rumen als een Bokito vuistslagen op zijn borst. Bij de oefeningen lijkt de Bulgaarse student zich ongemakkelijk te voelen. ‘Ik doe zoiets voorhet eerst’, vertelt hij later. ‘Het is wel usefull. Ik ga uitzoeken hoe ik dit soort oefeningen kan gebruiken in het voorgezet onderwijs.’ Rumen doet in Bulgarije de lerarenopleiding. Hij vermaakt zich overigens prima in Rotterdam. ‘It’s a quiet city. Sofia in Bulgaria is more crowded.’

15.15 uur
In groepjes maken de studenten een tableau vivant, ofwel een levend schilderij. Opdracht: laat iets typisch Nederlands zien. Er volgen een fiets, een patatkraam, een molen met tulpen en een standje waar je stroopwafels kunt kopen. Inez maakt de meeste indruk. Verlekkerd kijkt ze naar haar handen waarin ze een onzichtbare stroopwafel houdt. Hoe langer ze stil moet blijven staan, hoe meer moeite ze heeft haar lach in te houden. En hoe meer zin ze krijgt in een echte wafel.

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top