Niets nieuws aan 'overtref jezelf'
Gepubliceerd: 14 October 2010 • Leestijd: 1 minuten en 18 seconden • Dit artikel is meer dan een jaar oud.Ze zit in het tweede jaar van de masteropleiding pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam, staat drie dagen per week voor de klas en heeft ook nog tijd voor culturele activiteiten. Ester Rietveld blogt er over.
'Overtref jezelf!’ is de reclameboodschap van de Hogeschool Rotterdam, die je als student te pas en te onpas, en werkelijk overal tegenkomt. Bij voorkeur onderaan iedere pagina van een brochure of prominent aangeplakt in de hogeschool. Maar wat zeggen deze twee woorden eigenlijk? Ik proef aanvankelijk een sterke ‘Yes, we can!’-associatie. Misschien wel de bekendste drie woorden die Obama ooit sprak, direct na zijn overwinning op John MacCain begin november 2008.
Talenten
De vele andere reclameboodschappen die verspreid door de hogeschool aangeplakt hangen, wekken bij mij de indruk dat de hogeschool voornamelijk in talenten denkt. Dat blijkt een gegronde gedachte. Wanneer ik op www.hro.nl het woord ‘talent’ intik in de zoekbalk, krijg ik bijna honderd zoekresultaten. Projecten te over waarin talenten onder studenten gestimuleerd en aangeboord worden: ‘Ben jij een aanstormend sporttalent’, de landelijke Toptalentprijs, et cetera.
VOC
Is dit talent-denken op de hogeschool nieuw in het onderwijs? Welnee! Wanneer ik in groep zes een les geschiedenis over de V.O.C. geef, lees ik in de methodehandleiding dat alle lessen zijn geïnspireerd op de meervoudige intelligentie en talenttheorie van Howard Gardner. Deze Amerikaanse psycholoog onderscheidde in 1983 al acht intelligenties of talenten om mee te leren. Wanneer deze theorie wordt toegepast in het onderwijs, ontstaat een meer adaptief en gedifferentieerd aanbod van de leerstof. Hoewel er geen wetenschappelijke consensus is dat de verschillende intelligenties daadwerkelijk bestaan, wordt Gardners’ theorie veelvuldig toegepast in alle lagen van het wereldwijde onderwijs.
Nieuwe Testament
Was Gardner dan de man die als eerst uitging van verschillende intelligenties en het benutten van talenten? Natuurlijk niet. Mattheüs sprak bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament al over het benutten van talenten en gaven. Door de afgelopen eeuwen heen is dit thema nooit van het toneel verdwenen.
Met de reclameboodschap:’Overtref jezelf!’ zijn hooguit inspirerende, (eeuwen) oude gedachten in een nieuw, hip jasje gestoken. Er is niets nieuws onder de zon.
Ester Rietveld
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top