Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

OV-chipkaart: niet goed, geld terug

Gepubliceerd: 21 April 2010 • Leestijd: 1 minuten en 6 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten die buiten hun schuld hun OV-chipkaart niet konden gebruiken, krijgen het geld dat ze daardoor aan treinkaartjes moesten uitgeven terug van de NS. Dat antwoordt staatssecretaris Van Bijsterveldt op een boze brief van reizigersorganisatie Rover.

Sinds 16 maart kunnen studenten alleen nog met hun chipkaart reizen. Sommigen kregen echter een kapotte chipkaart, de pas van iemand anders, of helemaal geen kaart. Anderen kregen wel een chippas, maar konden die niet opladen. Omdat ook de oude OV-kaart niet meer geldig was, moesten zij losse treinkaartjes kopen. Ruim vijftienhonderd studenten dienden er een klacht over in. “De groep bij wie het is misgegaan zal nog iets groter zijn”, vermoedt een woordvoerder van Rover.

Kosten vergoed
Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW erkent dat “de invoering van de Studenten OV-chipkaart niet op alle fronten vlekkeloos is verlopen”. Met de vervoerbedrijven heeft ze afgesproken dat studenten die buiten hun schuld om nog niet konden reizen met een goed functionerende OV-chipkaart gemaakte kosten vergoed krijgen.

Jongen wordt meisje
Rover is blij met de toezegging, maar vreest dat het opnieuw misgaat als na de zomer een nieuwe lichting studenten zijn OV-kaart moet krijgen. Er zijn te veel organisaties bij betrokken, stelt de reizigersvereniging. DUO, voorheen IB-groep, bepaalt wie recht heeft op een kaart. Trans Link Systems fabriceert hem en de vervoersbedrijven moeten controleren of het juiste product er wel op staat. “Daardoor gaan er dingen mis. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een jongen een OV-chipkaart krijgt opgestuurd op zijn naam, maar met de foto van een meisje.”

Suriname
Ook over de klachtafhandeling zijn veel studenten ontevreden. Ze maakten hoge telefoonkosten om eindeloos in de wacht te staan bij de helpdesk. Van Bijsterveldt geeft toe dat de vervoerbedrijven een verkeerde inschatting hebben gemaakt van het aantal klachten. Daardoor was het callcenter, dat opereert vanuit Suriname, vaak onbereikbaar. De staatssecretaris belooft beterschap.

HOP, Bram Logger
Foto: Shirley de Jong / Flickr

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top