Student importeert speelgoedheli’s uit China
Gepubliceerd: 3 May 2010 • Leestijd: 1 minuten en 56 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.Nog tijdens je studie een bedrijf uit de grond stampen. Tma’er René Kres deed het. Hij sliep twee maanden tussen Chinese arbeiders op een fabriek en zet nu 15.000 speelgoedhelikopters in de markt.
Door Esmé van der Molen
‘Alles aan de kant, ik ga ervoor.’ Met deze woorden bekrachtigt René Kres, laatstejaars tma (trademanagement gericht op Azië), zijn ambitie om van zijn im- en exportbedrijf Bureto een blijvend succes te maken.
In een opslagruimte in Berkel en Roderijs liggen 15.000 afstandbestuurbare helikopters, geïmporteerd uit China. Daarnaast richten René en zijn vier compagnons, onder wie medestudent Tom Sam, zich ook op import van fietsonderdelen en het ‘sourcen’ (= ‘opsporen’) van andere handel in China.
‘Bureto begon in 2008’, vertelt René. ‘Het plan was dat ik samen met de eigenaar van een fietswinkel fietsonderdelen uit China zou importeren. Maar vorig jaar breidden onze activiteiten uit toen ik op studie-uitwisseling naar Shanghai ging en ik aansluitend in China stage mocht lopen voor Bureto. Op zoek naar fietssloten speurde ik enorme tradecenters af. In één daarvan stuitte ik op de helikopters, een echt mannengadget. Ik zag gelijk mogelijkheden voor de Nederlandse markt. Het was enorm in mijn voordeel dat ik Chinees spreek. Op die manier kon ik contact leggen met de baas van de fabriek. Vervolgens heb ik twee maanden intensief met de mensen op de fabriek samengewerkt om de helikopter geschikt te maken voor de Nederlandse markt. In Nederland had ik een investeerder gevonden waardoor ik de helikopters kon laten produceren.
‘Het was een bijzondere tijd. In China zijn arbeiders maanden van huis om te werken. Ze werken, eten en slapen op de fabriek. En ik dus ook. Waarom geld verspillen aan een duur hotel als ik daar gratis kon slapen? Door op deze manier te werken kon ik de prijs van de helikopter drukken en toch de kwaliteit ervan verbeteren.’
leergeld
In oktober 2009 keerde René terug uit China. Niet lang daarna arriveerde de lading heli’s. En toen begon het grote leerproces. ‘Wat ik heb onderschat, zijn de kosten. De productie en het transport waren heel goedkoop. Maar het uitbesteden van de aftersales, de garantie en retourservice, is duur. Het opzetten van de sales is ook lastig en duur. Er kwam nog een naheffing van de douane. Door dat soort dingen komt van de gedroomde winst niets terecht.’
Toch is René ‘helemaal verslaafd’ geraakt aan het ondernemen. ‘Deze zomer hoop ik af te studeren en daarna ga ik voluit verder met Bureto. Als beginnend ondernemer moet je gelukkig zijn met niks. Het oogsten komt later. Het gaat me niet om het geld, maar om de kick, de drive to win. Natuurlijk wil ik ook schatrijk worden, maar dan vooral om goede dingen te kunnen doen met mijn geld. Mijn ideaal is ooit iets te doen met duurzaamheid.
Ondernemen volgens René:
Do’s
• begrijp je product
• wees punctueel
• investeer in relaties
• bezuinig op alles
• werk KEIHARD
Dont’s
• de eerste de beste zakenpartner tot compagnon maken
• je (voortijdig) rijk rekenen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top