Studenten moeten Excelsior helpen aan jonger imago
Gepubliceerd: 16 November 2010 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Excelsior Rotterdam speelt dit jaar eredivisie maar het stadion is niet altijd volledig gevuld. Hoe komt de club aan meer supporters? En aan meer sponsors? Voor het antwoord op deze vragen werd de hulp ingeschakeld van studenten sportmarketing & management.
‘We hebben met vijf fulltimers maar een kleine organisatie. Handen en voeten van buiten kunnen we dus goed gebruiken.’ Aan het woord is Ferry de Haan, voormalig verdediger van Feyenoord en Excelsior en tegenwoordig commercieel manager van laatstgenoemde club. De recent gestarte samenwerking met de differentiatie sportmarketing & management van de HR-opleiding commerciële economie is voor hem een logische stap. ‘In Kralingen zitten we op nog geen tweehonderd meter van elkaar. Het zou niet slim zijn om dan niet samen te werken. Daarnaast komen we op deze manier onder de aandacht van de doelgroep studenten, dat is een leuke bijkomstigheid.’ Excelsior wil af van het etiket ‘oud-papierclub’ en toe naar een jonger imago, en dus ook een jonger publiek. De Haan: ‘Door onze samenwerking met Feyenoord lopen hier al veel jonge spelers. Dat wordt nog eens versterkt door de studenten die nu op de club komen.’
Goede sfeer
Een van die studenten is Daan Bartels (op de foto). Met vijf anderen buigt hij zich deze maanden over het supportersplan. Waar de studenten hun onderzoek wilden richten op 16- tot 21-jarigen is in overleg met De Haan toch gekozen voor twee doelgroepen. De Haan: ‘Ik denk aan kinderen met vaders en aan studenten die hier studeren. Waarom komen die nu niet? Dat zou ik graag uitgezocht zien.’ Inmiddels bezochten de studenten zelf ook een thuiswedstrijd van Excelsior. ‘De sfeer is goed’, vertelt Daan. ‘Zelf zou ik het best leuk vinden om een keer met een groep naar Excelsior te gaan en daarna te gaan stappen.’ De resultaten van het onderzoek van Daan worden verwerkt in een supportersplan dat naar verwachting komend voorjaar gepresenteerd zal worden. Voor het andere project van HR-studenten, een sponsorplan, geldt hetzelfde.
Jos van Nierop
Willem II als voorbeeld?
Bij voetbalclub Willem II gaat de samenwerking met een hbo-instelling nog een stapje verder. Ingegeven door financiële problemen willen de club en Fontys Hogescholen dat een groot deel van de functies door studenten wordt uitgevoerd. Met andere woorden: Willem II als een groot leerwerkbedrijf. ‘We zijn wel met de HR in gesprek om de samenwerking uit te breiden’, reageert Ferry de Haan. ‘De opleiding fysiotherapie? Ja, dat zou kunnen. Je kunt het inderdaad breder trekken, maar daar zijn we nog niet precies uit.’
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top