Virtuele maskers
Gepubliceerd: 23 August 2010 • Leestijd: 2 minuten en 39 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Maar liefst twee kwartalen kregen 225 tweedejaars CMI de tijd om een werkend eindproduct te ontwikkelen voor acht bekende Rotterdamse musea. Profielen schoof aan bij de klas die het Wereldmuseum als opdrachtgever had.
‘Maandagochtend half negen, dat is de tijd waarop ik met mijn studenten samenkom voor het mediaproject Emerging media. Normaalgesproken een uitdaging voor een docent, maar deze groep is zelfs op maandagochtend gemotiveerd met het project bezig.’
Aldus Belinda Mulder, een van de acht betrokken CMI-docenten (communicatie, multimedia en informatietechnologie) en coördinator van Emerging media. ‘We hebben het project de ondertitel error, trial, play, fun meegegeven. Doordat studenten twee kwartalen aan het project kunnen werken, hopen we dat ze deze verschillende fasen kunnen doormaken.’
Emerging media koppelt groepjes studenten van de opleidingen cmd (communicatie en multimediadesign), cdm (communicatie digitale media) en mt (mediatechnologie) aan een Rotterdams museum met de bedoeling een concreet product te ontwikkelen op het gebied van nieuwe media. Het museum geeft aan waar de vraag ligt en volgt het proces via zes zogenaamde ‘pin back bijeenkomsten’. Een consultant, afkomstig van een creatief bureau, geeft professionele feedback op de stappen van de studenten.
‘Onder de indruk’
Een van de deelnemende musea is het Wereldmuseum. Afgelopen winter heropende het zijn deuren na een ingrijpende verbouwing. Vijf groepjes studenten buigen zich over nieuwe media-toepassingen voor dit museum. ‘De concepten zijn heel gevarieerd’, vindt Marieke de Wolf, senior medewerker marketing & communicatie van het Wereldmuseum. ‘De groepen werken allemaal naar een ander eindproduct toe. Ik ben onder de indruk van hun plannen. Stuk voor stuk zijn ze interessant voor ons museum. Het zou mooi zijn als we er in de praktijk iets mee zouden kunnen, al is dat natuurlijk ook afhankelijk van andere factoren, zoals financiering.’
Het groepje van Jeroen Brouwer, Anouk Corver, Renée Koks en Tadek de Ruijter, allemaal tweedejaars cmd, werkt aan een applicatie waarbij geïnteresseerden virtueel maskers van het museum kunnen aanraken en opzetten. Renée: ‘We hebben bezoekers gevraagd wat ze missen in het museum. Daar kwam uit dat ze graag stukken willen aanraken, vooral de maskers. Wat wij nu ontwikkelen, is een applicatie waarbij je via de site een masker kunt selecteren. Dat kun je vervolgens op je eigen gezicht zetten, via de webcam of een foto, en er een video of foto van maken. Die kun je bijvoorbeeld als e-card versturen.’
Het concept staat, nu de technische ontwikkeling nog. Jeroen: ‘Het masker moet de vormen en bewegingen van de foto of webcam volgen. Dat heet facetracking en het is technisch best lastig, vooral omdat wij allemaal ontwerpers zijn en geen technische student in ons groepje hebben.’
Docent Belinda Mulder, opdrachtgever Marieke de Wolf en consultant Reinko Hallenga van Branson Company voorzien de studenten van feedback. ‘Daarbij is het vooral belangrijk om het niet te gaan oplossen voor de studenten’, aldus consultant Hallenga. ‘Op basis van ons commentaar formuleren ze een nieuwe promise. Het is een proces van voortdurend bijstellen en finetunen tot het eindproduct klaar is.’
Voor Jeroen, Anouk, Renée en Tadek ligt nog een spannende eindfase voor de boeg om hun idee te vertalen naar een eindproduct dat echt werkt. ‘Het is pittig, maar het staat straks wel mooi op ons cv’, vindt Anouk. ‘Door dit project over twee kwartalen te spreiden, kunnen we veel dieper gaan dan normaal. We hebben echt kunnen spelen en fouten maken.’ Voor Tadek waren deze maanden de leukste en meest inspirerende in zijn studie tot nog toe. ‘Dit project heeft mij de bevestiging gegeven dat ik bij deze opleiding en dit vak echt op mijn plaats zit.’
Esmé van der Molen
Vijf producten voor het Wereldmuseum:
Vijf groepen CMI-studenten ontwikkelden een product voor het Wereldmuseum. Dit zijn ze:
1. objecten uit de collectie opzetten (via facetracking), en je creaties delen met vrienden, familie en kennissen (zie artikel)
2. applicatie voor de mobiele telefoon ter aanvulling/ vervanging van de audiotour
3. virtueel museum waarin de pronkstukken van tijdelijke tentoonstellingen een plek krijgen
4. game voor basisschoolkinderen, waarbij de speler lid is van een stam/volk
5. webshop waarin verkoop gekoppeld wordt aan goede doelen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top