Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afgestudeerd: Peter Wildschut

Gepubliceerd: 1 November 2011 • Leestijd: 2 minuten en 14 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hij was op zoek naar ‘iets nieuws’. Naar verbreding, niet naar verdieping. Peter Wildschut ging naar een voorlichtingsbijeenkomst over de master leren & innoveren en dacht: Ja, dit is het helemaal. En hij kwam niet bedrogen uit. ‘Ik vond het geweldig. Ik ben er een ander mens door geworden.’

‘De master leren & innoveren gaat om het analyseren en vormgeven van leerprocessen. We kregen bijvoorbeeld de opdracht om een deel van het curriculum van je eigen opleiding te ontwerpen. Samen met een medestudent heb ik gewerkt aan een module voor RBS (Rotterdam Business School). Het niveau van de Engelse taalbeheersing van Aziatische studenten bleek te laag. Aan mij de vraag iets te ontwikkelen om die studenten snel op het gewenste niveau te krijgen. Ik heb een stoomcursus van tien sessies voor de introductieweek gemaakt. M’n collega van RBS en medestudent werkte aan een module om Aziatische studenten mondiger te maken, een eigenschap die ze in het Nederlandse onderwijssysteem nodig hebben. Die twee modules zijn met de theorie die we in de master aangereikt kregen ontwikkeld, daarna gecombineerd in één programma en worden nu ook echt in de praktijk gebruikt. Dat is toch geweldig? Wat je in de master leert, is het formuleren van doelen van de opleiding en het ontwerpen van leerplannen en curricula ten dienste van die doelen. Rekening houdend met belanghebbenden. Wie zijn m’n studenten? Waaraan hebben ze behoefte? En waaraan heeft het beroepenveld behoefte? Dat wat ik eerder ook weleens deed, intuïtief, leerde ik nu planmatig en gestructureerd te doen, met een veel beter resultaat.’

Hoe krijg je docenten mee?
‘Een ander voorbeeld: implementeren van innovaties. Dat vak vond ik echt een cadeautje. Wat is onderwijsinnovatie en welke voorwaarden zijn er voor nodig om innovaties te laten slagen? Welke valkuilen zijn er? Topdown-innovaties blijken niet zo succesvol. Vernieuwingen moeten gedragen worden op de werkvloer, anders werken ze niet. En de hulpvraag moet heel helder zijn.

Wat willen jullie met de onderwijsvernieuwing bereiken? In veel organisaties wordt te weinig tijd uitgetrokken voor afscheid van het oude en daarvan krijg je weerstand tegen het nieuwe. Er moet ruimte zijn voor een soort rouwproces. Dit beeld zie je ook op de hogeschool. Het management bedenkt veel, is heel creatief, maar er zou meer tijd moeten zijn voor implementatie, voor het meekrijgen van docenten. Meer tijd in de voorbereiding leidt tot een hoger rendement.’

En nu promoveren
‘Ik had een lerarenbeurs voor m’n masteropleiding. Naast de 0,1 vrijstelling van de overheid doet de HR daar gelukkig nog 0,1 bij. Dat betekende dat ik één dag per week aan m’n studie kon besteden. Mijn advies aan mensen die een masteropleiding willen gaan volgen naast hun baan is: niet doen. Om ook nog een sociaal en gezinsleven te hebben, móet je ervoor worden vrijgesteld.
‘Ik heb de smaak helemaal te pakken en ik ben nu bezig met het schrijven van een aanvraag voor een promotievoucher. Voor de master heb ik een casestudy gedaan naar de effectiviteit van de maatregelen van het hogeschoolprogramma Studiesucces voor mbo-studenten. Daaruit bleek dat intensieve studieloopbaancoaching en peercoaching succesvolle instrumenten zijn, startgesprekken wat minder. In mijn promotieonderzoek wil ik gaan onderzoeken hoe dat zit met de hele populatie en met alle onderdelen van het programma. Wat werkt en welke elementen versterken elkaar? Ik kan niet wachten om te gaan beginnen!’

Dorine van Namen

CV
2009 – 2011
master leren & innoveren
2001 – heden
· projectleider ‘Talent (h)erkend’
· regiomanager mbo bij IVL
· docent Engels IVL
1986 – 2001
docent Engels in het vmbo en mbo

GELEERD OP DE HR: expliciet maken wat ik intuïtief deed
GEMIST OP DE HR: internationale kennisuitwisseling

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top