CMD deed mee aan Global Service Jam
Gepubliceerd: 24 March 2011 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Onlangs ontwikkelden 30 mensen, onder wie docenten en een student van de opleiding cmd, drie ‘service designs’ tijdens de internationale Global Service Jam 2011. De resultaten staan nu online.
De bedoeling van de Global Service Jam 2011 was om in het weekend van 11-13 maart in – just 48 hours – wereldwijd op 50 locaties een service design te ontwikkelen. De docenten Bas Leurs en Peter van Waart van cmd (communicatie & multimedia design) pikten het idee van de Global Service Jam op in Berlijn. Samen met hun collega Arne Oosterom hebben ze de ‘jam’ in Rotterdam georganiseerd.
Internationale contacten
‘Het event is belangrijk voor cmd’, vertelt Van Waart. ‘Het internationale karakter helpt de relaties met ontwerpers in het buitenland te versterken en het laat zien dat wij als opleiding oog hebben voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied van ontwerpen.’
Service design
Service design is zo’n nieuwe ontwikkeling. De meeste concepten zijn tegenwoordig niet meer alleen een product, apparaat of website, maar worden in samenhang met diensten of via communicatiemedia geleverd. In service design komen verschillende disciplines samen en wordt gebruikgemaakt van verschillende creatieve technieken.
Duurzaam
Op deze manier zijn tijdens de Global Service jam in Rotterdam door dertig mensen drie concepten ontwikkeld. Een daarvan is The MAD Box. Om duurzaam gedrag te stimuleren krijgen gezinnen een box met zaadjes waarmee ze hun eigen groente kunnen telen. Als de groente geoogst kan worden, wordt het tot maaltijd verwerkt. Dat is dan weer om sociaal contact te bevorderen.
Platform voor klussen
Let’s Get Shit Done is een ander concept dat is ontwikkeld tijdens het weekend. Het is een platform waar mensen die opzien tegen een klus gekoppeld worden aan mensen die zin hebben in een onverwachte opdracht.
Opa als superheld
De enige cmd-student die bij de Global Service Jam aanwezig was, Noraly Oonk, werkte mee aan het derde concept: I Was a Super Hero. ‘Het thema van Global Service Jam was super heroes en volgens ons zijn senioren, onze opa’s en oma’s, superhelden. Zij kunnen ons met hun levenservaring nog heel veel leren.’ Om de verhalen van de senioren te vereeuwigen heeft de groep een dienst ontwikkeld die deze levensverhalen digitaal bundelt en als datapakketje de ‘ruimte’ instuurt.
Noraly: ‘ Na 48 uur keihard werken was ik helemaal kapot. De werkdruk was hoog, maar er was ook tijd voor een biertje. Deze combinatie leidde tot een goede sfeer en vernieuwende ideeën. Alleen jammer dat ik de enige HR-student was die aan het project meedeed.’
Tekt: Else Nugteren
Foto: Peter van Waart
Voor meer info: Global Service Jam of de U-stream van de eindpresentatie.
Global Service Jam 2011 Rotterdam from Peter van Waart on Vimeo.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top