Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Eendenvoeractie studenten zorgt voor ophef

Gepubliceerd: 25 November 2011 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten van de minor social marketing hebben afgelopen week het nieuws gehaald met hun eendenvoeractie. Een minirelletje was geboren toen Roteb er lucht van kreeg dat er gratis zakjes eendenvoer werden weggegeven bij de aankoop van een brood bij bakkerij Klootwijk.

Op Fok.nl kreeg een bericht over de eendenvoercampagne ruim 2100 viewers, vertelt vierdejaars communicatie Esther Smit die betrokken was bij de actie. Zoveel aandacht voor een studentencampagne is ongebruikelijk. 'Dat de persbureaus ANP en Novum het hebben opgepikt, hadden we echt niet verwacht.'

Voor de minor social marketing ontwikkelde het groepje van Esther een campagne voor Witte Molen. Deze fabrikant van natuurlijke dierenvoeding brengt eendenvoer op de markt dat volgens hen is afgestemd op de spijsvertering van de eend, in tegenstelling tot het brood dat mensen graag voeren.

Brood is fastfood voor eenden
'Brood is voor eendjes wat fastfood is voor ons. Als je eenden wilt voeren, doe het dan niet met brood, maar met speciaal voer. Dat is de boodschap van onze campagne. Om dit bekend te maken bij een groter publiek, hebben we een actie georganiseerd met bakkerij Klootwijk. Vorige week kregen klanten bij de aanschaf van een brood een gratis zakje eendenvoer. Witte Molen had hiervoor 6000 zakjes beschikbaar gesteld.

Roteb niet blij
Ondertussen waren ze bij de gemeentelijke reinigingsdienst Roteb not amused over de studentencampagne. Eenden hebben op dit moment nog helemaal geen bijvoeding nodig. De kans is groot dat het voer blijft liggen en ratten aantrekt.

Rattenoverlast
Juist de bezwaren van de Roteb zorgden ervoor dat het eendenvoer nieuws werd, met aansprekende koppen als 'Angst voor rattenoverlast in Duckstad' (o.a. verschenen in de Telegraaf).' Wij hebben gelijk contact gezocht met de Roteb', vertelt Esther. 'En volgende week hebben we een afspraak met deelgemeente Kralingen-Crooswijk en Roteb samen. We begrijpen de bezwaren heel goed. Zeker in Crooswijk is het voeren op straat een probleem dat voor rotzooi en overlast zorgt. De actie is overigens al afgelopen. De zakjes eendenvoer zijn allemaal uitgedeeld.'

Hoe reageert hun klant Witte Molen op deze publiciteit? 'Ze zijn heel tevreden met de actie en het feit dat er over dit onderwerp gepraat en geschreven wordt.' Zijn ze ook gelukkig met de link met rattenoverlast? 'Ook Witte Molen erkent dat je eenden niet moet bijvoeren als dat niet nodig is. Het punt is dat mensen het toch doen. Laat ze het dan doen met een product dat natuurvriendelijk is.'

Esmé van der Molen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top