Meelopen met … de Rotterdam Entrepreneurship Week
Gepubliceerd: 12 January 2011 • Leestijd: 1 minuten en 50 seconden • Overig Dit artikel is meer dan een jaar oud.HR-studenten stortten zich vorige maand in de Rotterdam Entrepreneurship Week. Onder hen Raza Rahman en Max Pelkman die met hun elevatorpitch de finale bereikten.
Hun idee? Een colbert met een apparaatje dat je smartphone oplaadt met de elektriciteit die vrijkomt door lichaamswarmte.
13.35 uur
Donderdagmiddag. In het gebouw van de Kamer van Koophandel (KvK) aan de Blaak verzamelen de studenten zich voor de finalemiddag die om 14.00 uur moet gaan beginnen. Een paar groepen mag dan een pitch doen. Docent Bert Thierauf komt binnenlopen voor een laatste peptalk. ‘Verkoop je zelf, doe ontzettend je best. Als jullie verliezen, ga ik jullie de hele volgende week afzeiken’, zegt hij met een glimlach. Zijn vraag waarom de tweedejaars studenten small business & retailmanagement Max en Raza niet in pak zijn, is wat serieuzer van toon. Max: ‘De vorige presentatie was ook niet in pak, ik hoorde gisteravond laat pas dat we in de finale stonden. En nu hoor ik dat het voor 120 man is!’ Ook het verzoek van Raza of hij vanmiddag wat eerder weg kan, valt bij Thierauf niet goed. ‘Dit is de projectweek, je hoort van negen tot vijf aanwezig te zijn. Als je een baan hebt, vraag je dat ook niet aan je baas. Dit is business.’
14.15 uur
In het met ruim honderd personen gevulde auditorium gaat de finalemiddag van start. Er zijn prijsuitreikingen en een speech van KvK-directeur Rienk van den Berg. ‘Als ondernemer moet je een doorzetter zijn, en weten wat je wilt’, geeft hij de economiestudenten mee.
14.55 uur
Hét moment voor Raza en Max: de pitch! Max verzorgt de inleiding, Raza legt uit hoe de smartphone-oplader precies werkt. Met zijn handen zet hij zijn verhaal extra kracht bij. Elektriciteit opwekken met lichaamswarmte is al langer bekend, een oplader in een colbertjasje is echter het nog prille idee van de twee studenten. Raza: ‘De vraag is: welke ondernemer stapt erin?’ Er volgen meer pitches, en vervolgens de pauze waarin de jury zich kan beraden. Max vertelt dat de pitch ‘wel aardig’ ging. ‘Wij zijn later met het project begonnen dan de andere groepen, we hebben bijvoorbeeld nog geen verkoopprijs. Daarom denk ik niet dat we gaan winnen.’
16.05 uur
Toch bijt Max voorafgaand aan de prijsuitreiking even op zijn nagels. Twee van de drie juryleden noemen de ‘bodywarmer’ van Raza en Max expliciet maar winnen doen ze inderdaad niet. Die eer valt te beurt aan Berryhoesjes, een junioronderneming van vier studenten commerciële economie die hoesjes voor Blackberry als relatiegeschenk en reclameobject willen inzetten. Dit viertal is wél strak in pak, maar dat is niet waarom ze wonnen, weet Max. Of Raza en hij hun idee verder ontwikkelen, moeten ze nog bezien, maar doorgaan met ondernemen is een ‘zekerheidje’.
Op de foto spreekt docent Bert Thierauf Max aan op het niet dragen van een pak.
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top