Oud-IPO-student produceert Hindi-chocoladeletters
Gepubliceerd: 6 November 2011 • Leestijd: 1 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De oer-Hollandse decembertraktatie, de chocoladeletter, is niet langer taal- of landgebonden. Al eerder kwamen de Hema en Tony’s Chocolonely met Arabische letters, maar vanaf dit jaar kun je ook Hindi chocoladeletters aanschaffen. Het idee komt van oud-IPO-student Alexandre van der Moezel.
‘Het plan om chocoladeletters in het Hindi te maken heeft zo ‘n tien jaar door mijn hoofd gespookt’, zegt Alexandre van der Moezel. Hij reisde in 2000 op de fiets door India en ontdekte in Bangalore een winkeltje waar ze suikerbeestjes verkochten: ‘Precies dezelfde suikerdieren die wij altijd met Sinterklaas krijgen. Toen dacht ik: ze moeten hier ook chocoladeletters gaan verkopen.’
Hij heeft de afgelopen jaren Hindi geleerd en tijdens zijn studie industrieel product ontwerpen (IPO) aan de HR serieuze plannen gemaakt om zijn droom te verwezenlijken: ‘Ik wil graag terug naar India, niet als toerist maar als ondernemer. Dat lijkt met mijn bedrijf Vrindavan te gaan lukken.’
Diwali
De letters zijn niet alleen gemaakt voor Sinterklaas, maar juist ook voor twee Hindoestaanse feestdagen: Raksha bandhan, een feest in augustus waar broers en zussen elkaar verrassen met een armbandje en zoetigheid. En ook het lichtjesfeest Diwali in oktober is een mooie gelegenheid om de chocoladeletters te kopen.
‘In Nederland beginnen er al heel wat winkels belangstelling te tonen voor de letters en ook in India hebben we positieve reacties gekregen op onze samples’, vertelt Van der Moezel. ‘Voor Hindostanen hebben de letters ook een educatieve waarde. Jongeren komen steeds minder in aanraking met het Hindi. Door de chocoladeletters worden ze herinnerd aan de taal van hun voorouders.’
Duurzaam keurmerk
Samen met Wrienda Baboeram en Revinh Ramnandanlall is Van der Moezel hard aan het werk om de Hindi chocoladeletters tot een succes te maken. Hij doet alles zelf: van het verpakkingsontwerp tot aan de verkoop en het ontwerp van de chocoladeletters. Sinds augustus zijn de Hindi letters A en S op de markt, maar binnenkort volgen er meer. ‘De eerste productie heb ik voor het grootste deel zelf gefinancierd. Nu blijkt dat er belangstelling voor is, kunnen we ook de rest van het Hindi alfabet gaan maken.’
Vrindavan gebruikt chocolade die UTZ-gecertificeerd is. UTZ is een keurmerk voor duurzame producten. ‘Samen met de stichting achter het keurmerk willen we ervoor zorgen dat de cacao voor onze letters vanaf volgend jaar van plantages in Zuid-India komt. Ik wil er zelfs voor zorgen dat er op den duur ook allerlei andere chocoladeproducenten Indiase cacao gaan gebruiken.’
Else Nugteren
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top