Studenten bloeien op in volle collegezaal
Gepubliceerd: 6 June 2011 • Leestijd: 0 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Massale colleges hoeven niet slecht te zijn voor het onderwijs, zolang docenten hun studenten bij de les houden met korte opdrachten, gerichte vragen en wekelijkse toetsen.
Dat blijkt uit een experiment aan de University of Washington, dat wordt beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Biologiestudenten die vanwege bezuinigingen college volgden met 700 in plaats van 345 studenten, bleken ondanks de massaliteit beter te presteren. Dat hadden ze volgens de onderzoekers te danken aan de actievere lesmethode.
Laagopgeleide inhalers
Alle studenten haalden betere cijfers, maar vooral degenen met laagopgeleide ouders. Die liepen bijna de helft van hun achterstand op 'reguliere' studenten in. Ze zouden in het voortgezet onderwijs minder goed hebben geleerd om verworven kennis toe te passen en profiteerden daardoor meer van de discussies tijdens de collegereeks.
Deze studenten liepen hun achterstand niet helemaal in, schrijven de onderzoekers, maar de door hen gepropageerde methode is wel veel goedkoper dan de gebruikelijke kostbare ondersteuningsprogramma's voor deze studenten.
HOP, Marijke de Vries
Foto: HackNY / Flickr
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top