(Time) manage je eigen leven
Gepubliceerd: 6 September 2011 • Leestijd: 2 minuten en 0 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Profielen volgde een cursus time management voor medewerkers van de Hogeschool Rotterdam en leerde dit: time management is eigenlijk gewoon jezelf en je omgeving managen.
Het is een bont gezelschap vandaag, maar met een gemeenschappelijk probleem: de tijd. Of liever: het chronische gebrek daaraan. Ze beginnen de dag in de wetenschap dat het ook vandaag weer niet zal lukken iets af te maken. Er zal weer van alles tussendoor komen. Leuke en vervelende dingen. Er zullen studenten langskomen met dringende vragen, collega’s gaan gezellig samen lunchen en de baas zal net als anders met taken komen die je niet kunt weigeren. Waarom niet?
Je kunt het nu eenmaal beter zelf doen; als een ander het verkeerd doet, kost dat nog veel meer tijd! Bovendien houd je de mensen om je heen liever te vriend. En trouwens, ‘nee’ zeggen komt zo bot over. Ook vandaag zul je dus weer niets kunnen afvinken. Zeker die ene taak niet, waarvan je al buikpijn krijgt als je eraan denkt. Nog even uitstellen dus. Vanavond kun je ook nog wel wat werken.
Nu zit je hier: bij de cursus time management. Je zou wel sneller, gestructureerder, efficiënter en meer willen kunnen werken. Sneller lezen! Slimmer vergaderen! Leren delegeren? Stop. Dat zou Irenea Scholten zeggen: stop. Irenea Scholten geeft de cursus time management aan medewerkers van de Hogeschool Rotterdam en haar belangrijkste boodschap is: stop. Sta stil. Kijk naar jezelf. Denk na over je keuzes. Ga na wat je echt belangrijk vindt. En stel jezelf met regelmaat de volgende vraag: MOET IK DIT NU DOEN?
Time Management
• Leer hoe je positief ‘nee’ kunt zeggen. (zie: De kracht van nee van William Ury).
• Doe vervelende dingen eerst. (Of stel ze nog even uit en lees eerst Slik die kikker van Brian Tracey.)
• Weet wat jij belangrijk vindt, wat je goed kunt. Denk na over wat je daarmee moet. (En help jezelf op weg met het handige boek Ontdek je sterke punten van Marcus Buckingham.)
• Kortom: stel prioriteiten.
• Time management is namelijk niets anders dan leren kiezen. (Zie De tijd van je leven, Ron Witjas.)
• Sta regelmatig stil bij je prioriteiten en ga na of je op de goede weg bent.
Docenten
Practice what you preach. Van wie kan een student beter leren studeren dan van een docent die het goede voorbeeld geeft? Daarom voor docenten: doe precies wat je je studenten probeert aan te leren.
• Neem samen met de studenten je planning door
• Stel prioriteiten
• Kom je afspraken na
• Maak afspraken!
• Lever cijfers op tijd in
• Kortom: toon leiderschap
Studenten
Als hbo-student mag je je goddeloze gang gaan. Je maakt je eigen keuzes. Aanvaard je dan ook de consequenties? Weet je eigenlijk al wat je wilt, wat je prioriteiten zijn?
• Zorg dat je in het weekeinde kunt feesten. Als je je huiswerk doordeweeks maakt, is de kans al kleiner dat je iets mist op zaterdagavond. Dus: slik de kikker!
• Maak een planning! En zorg dat je hem minstens dagelijks ziet.
• Zoek gelijkgestemde studenten met dezelfde prioriteiten om mee samen te werken.
Olmo Linthorst
Foto: Chris Emmert /Flickr
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top