Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wees altijd voorbereid om te pitchen

Gepubliceerd: 17 November 2011 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een elevator pitch. Het is inmiddels een begrip in ondernemersland maar hoe doe je dat nou eigenlijk, zo'n 'verkooppraatje in de lift'? Docent John Tillema gaf vandaag, tijdens de Global Entrepreneurship Week, training aan onder andere studenten small business.

'Sorry dat ik te laat ben maar ik miste weer eens de metro. Had ik maar de fiets genomen'. Dit is niet het echte excuus van een student maar de openingszin van de pitch van Lody, tweedejaars student small business. Lody heeft zich volgens de pitch-opdracht verplaatst in de functie van regiomanager bij V&D, het warenhuis waar een grote partij vijf jaar oude fietsen opduikt. In pakweg 40 seconden moet Lody een mogelijke opkoper enthousiast maken voor de fietsen.

Eén boodschap
'Je moet starten met een prikkel, bijvoorbeeld een grapje', aldus Tillema. 'En eindig met een duidelijke vraag. Dat is belangrijk want je wilt een tweede date. En als je toehoorder al de moeite neemt zelf een vraag te stellen, heb je al iets bereikt.' Als (aankomend) ondernemer moet je, vertelt Tillema, altijd voorbereid zijn voor het doen van een pitch over dat wat je te verkopen hebt. 'En kom dan met één boodschap. Heb je vier of vijf dingen te vertellen, kies er dan één uit voor je pitch.' Direct resultaat is er natuurlijk meestal niet maar een goede pitch wordt doorverteld met alle mogelijke resultaten tot gevolg.

Fietsen is gezond
Lody, Sophia en Jean kiezen tijdens de pitchtraining voor de verkoop van vijf jaar oude damesfietsen. Met elkaar brainstormen ze over de unique selling points van de fiets. 'Fietsen wordt steeds belangrijker omdat de auto duurder wordt', geeft Lody aan. Sophia: 'En fietsen is ook nog eens goed voor je gezondheid, zorgt voor een lager ziekteverzuim.'

Oefenen
Tillema benadrukt dat een goeie pitch veel oefening vereist, iets dat tijdens de training niet mogelijk is. Met de openingszin van zijn pitch, over het missen van de metro, trekt Lody meteen de aandacht, complimenteert Tillema. Wel focust Lody zich te veel op de voordelen van de fiets in het algemeen terwijl hij interesse moet wekken bij een opkoper die mogelijk ook van anderen partijen krijgt aangeboden.

In de praktijk
'Leuk' noemt Lody achteraf de oefening. 'Dat pitchen is toch iets wat je in de praktijk gaat gebruiken. De opbouwende kritiek van docent Tillema begrijpt hij. 'Maar ja, het was allemaal een beetje kortdag.'
Aan het eind van de middag mag Lody nog een keer pitchen, in de finale op de Erasmus Universiteit. Lody: 'Dus ik ga straks nog wel een paar keer oefenen.'

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top