Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 september 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Commotie over column in Profielen

Gepubliceerd: 3 September 2012 • Leestijd: 1 minuten en 43 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De eerste column van Anne-Marit Dannijs in Profielen heeft veel stof doen opwaaien. De lerarenopleider maatschappijleer zet in haar schrijven vraagtekens bij het ondersteunen van studenten die niet de kwaliteiten hebben voor een bepaalde studie.

Op de column wordt vooral geërgerd gereageerd door het college van bestuur (zie ingezonden brief), studenten met een beperking en door hen die zich voor deze studenten inzetten, zoals het Powerplatform. 'Wij zijn geschokt door de vooroordelen en negatieve uitlatingen die mevrouw Dannijs in haar column heeft gedaan over studenten met een functiebeperking', schrijft pr-coördinator Ester van der Leeuw van het Powerplatform in haar ingezonden brief. 'Studenten krijgen met deze column al vóór hun eerste lesweek behoorlijke vooroordelen naar hun hoofd gesmeten. En dat door een docent. Ik hoop dat u begrijpt dat dit nadelig is voor de studenten en ook zeker voor het imago van de Hogeschool Rotterdam.'

'Absoluut niet geschikt'
Van der Leeuw reageert op de dyslectische studente die Dannijs in haar column aanhaalt. De column: 'Ze denkt dat haar zware dyslexie geen probleem is voor de stapel literatuur van de opleiding geschiedenis. Haar moeder en haar spraakcomputer lazen op de havo immers ook alles voor. Samen hebben ze haar havo-diploma behaald. Helaas is dit verhaal niet verzonnen. Elk jaar melden zich weer studenten aan die absoluut niet geschikt zijn voor de opleiding die ze willen gaan volgen. Hoe bedenk je het als aankomend student dat je uit alle studies die er aangeboden worden juist die kiest waar je het allerslechtst in bent?', aldus Dannijs in haar column.

Niet zo goed Engels…
In een reactie zegt Dannijs dat de hogeschool ook een beschermende functie zou moeten hebben, en niet iedereen moet willen opleiden. 'Dat meisje met dyslexie was er echt door haar moeder doorgelezen. We hebben haar heel erg geholpen maar het was gewoon echt te moeilijk voor haar; uiteindelijk is ze hier huilend weggegaan', aldus Dannijs die aangeeft dat ze in haar column niet uitsluitend doelde op studenten met een functiebeperking. 'Ik heb een student van de lerarenopleiding Engels gehad die aan een andere student vroeg: denk je dat het een probleem is dat ik niet zo goed Engels spreek?'

'Veel studenten naïef'
Onder de reacties op de column ook enkele medestanders. 'Wat een goede column', reageert Nick. 'Mensen denken deze tijd dat ze alles kunnen. Dat is niet zo. Ik ben echt trots dat ze dit heeft durven schrijven en publiceren!'. En René: 'Veel aankomende studenten zijn naïef. Ze willen iets 'omdat het ze wel leuk lijkt', maar kijken totaal niet naar de eigen capaciteiten. Dat hoeven geen dramatische zaken te zijn, maar slecht zijn in wiskunde en toch aan bijvoorbeeld informatica beginnen is gewoon geen goed idee (kan ik uit eigen ervaring vertellen).'

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Commotie over column in Profielen

  1. Profielen, echt top dat jullie dit geplaatst hebben. Het zorgt zeker voor discussie, mensen die al jaren van school af zijn horen het en bijna iedereen is het met Profielen eens! Ik ook!

  2. De column is niet meer te benaderen is hier een reden voor? Is het verwijderd of bezweken onder een storm van bezoekers? Ik ben het, vooralsnog, eens met Anne-Marrit. En de studente die de vraag kreeg of het een probleem was of hij geen Engels sprak is mijn vriendin!

  3. Vooroordelen? Dat lijkt me toch niet blijken uit deze column. Dat niemand van het college zich in deze situatie herkent lijkt me logisch… die begeleiden geen studenten.

    Triest dat iemand die een probleem aankaart zo keihard onderuit moet gaan om politieke doeleinden. Begrijpelijk, maar triest.

  4. Ik begrijp eenieder zijn reactie en ben absoluut voorstander van open communicatie, maar ben nu vooral benieuwd naar de inhoud en werkelijke cijfers achter deze bundeling van meningen. Naast een mening telt ook de vraag waartoe de begeleidingsinvesteringen leiden op langere termijn. Iedereen die aan de poort staat wordt gelijkwaardig behandeld, en wel zodanig dat er kritische vragen worden gesteld over de keuzes die studenten (willen) maken. En daar waar twijfel bestaat over haalbaarheid (we leren tenslotte smart te denken) vind ik het prima als dit onderwerp van discussie is (en dat is nu weer een mening)

  5. Damien,
    Dank voor de tip, de column is op dit moment inderdaad niet online te lezen. Kijken we naar, is waarschijnlijk een technisch probleem.

    De column staat overigens ook in het magazine, dat op alle locaties van de Hogeschool Rotterdam ligt,

    Jos van Nierop,
    redactie Profielen

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top