Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 september 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Commotie over column in Profielen

Gepubliceerd: 1 October 2012 • Leestijd: 4 minuten en 50 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De eerste column van Anne-Marit Dannijs in Profielen 98 heeft veel stof doen opwaaien. Op de website van Profielen en op Twitter werd veel gereageerd.

De lerarenopleider maatschappijleer zette in het vorig nummer van Profielen vraagtekens  bij het ondersteunen van studenten die niet geschikt zijn voor de opleiding die ze willen gaan volgen.

‘Een potentiële studente kan net de werkwoorden être en avoir vervoegen en wil nu docente Frans worden. Alleen, ze durft geen mensen aan te kijken, in gezelschap geen woord te spreken of contacten met mensen op te bouwen’, aldus Dannijs in haar column. En: ‘Een dyslectische studente denkt dat haar zware dyslexie geen probleem is voor de stapel literatuur van de opleiding geschiedenis. Haar moeder en haar spraakcomputer lazen op de havo immers ook alles voor. Hoe bedenk je het als aankomend student dat je uit alle studies die er aangeboden worden juist die kiest waar je het allerslechtst in bent?’

Kwetsend
‘Hoe kan het dat een docent dit soort kwetsende uitlatingen over studenten kan doen in een blad dat door de halve hogeschool gelezen wordt? Belachelijk’, schrijft Francine op de reactiepagina onderaan het artikel op de site. En Marianne: ‘Als alumni-student van Hogeschool Rotterdam met een beperking maakt dit stuk mij behoorlijk boos. Studenten met een beperking weten goed wat zij kunnen en wat hun dromen zijn en kunnen goed hun droomstudies doen. Ik vind het erg kortzichtig van een aanstormend leraar maatschappijleer om dit zo te schrijven. Ik vraag mij af, is Anne- Marit wel geschikt voor haar vak?’

Naïeve studenten
Maar er zijn ook medestanders van de columnist. René: ‘Veel aankomende studenten zijn naïef. ze willen iets ‘omdat het ze wel leuk lijkt’, maar kijken totaal niet naar de eigen capaciteiten. Dat hoeven geen dramatische zaken te zijn, maar slecht zijn in wiskunde en toch aan bijvoorbeeld informatica beginnen is gewoon geen goed idee (kan ik uit eigen ervaring vertellen).’ Stephan schrijft: ‘Profi elen, echt top dat jullie dit geplaatst hebben. Het zorgt zeker voor discussie.’ En Hans tenslotte: ‘Wat een hoop humorloze en overgevoelige van dik hout-reacties! Merk elke keer weer hoe pijlsnel de morele vrijheid afneemt en de taboes toenemen, ook in academische en culturele kringen of misschien wel juist daar.’

 

Sia Vogel _@siavogel @profielen Onaardig geformuleerd. Iets meer respect voor die potentiële kandidaten lijkt me beter. Maar daar zijn startgesprekken voor toch?  

 

Diep beledigd 
Mijn collega’s van het powerplatform en ik zijn geschokt door de vooroordelen en negatieve uitlatingen die mevrouw Dannijs in haar column heeft gedaan over studenten met een functiebeperking. Op onze introductiemiddag van 24 augustus hebben wij #98 uitgedeeld aan zo’n 250 eerstejaarsstudenten. Deze studenten krijgen door de column al voor hun eerste lesweek behoorlijke vooroordelen naar hun hoofd gesmeten. En dat door een docent. Ik hoop dat u begrijpt dat dit nadelig is voor de studenten en ook zeker voor het imago van de Hogeschool Rotterdam. Ikzelf voel mij als huidige student van de Hogeschool Rotterdam diep beledigd door deze column en überhaupt door het feit dat hij in Profielen is geplaatst.  

Ester van der Leeuw 
PR-coördinator PowerPlatform    

 

hans reitzema _@hansreitzema Cool | onafhankelijk blad @profielen van #hogeschoolrotterdamplaatst geweldige column | CvB neemt afstand (waarom?) |   

 

Waardering 
Langs deze weg wil ik mijn waardering uitspreken voor de inhoud van de column van Anne-Marit Dannijs in Profielen 98. Ik onderschrijf haar standpunten geheel. 

Ik ben zelf werkzaam als docent bij de lerarenopleiding biologie en zie elk jaar weer de ellende die een te coulant aannamebeleid teweegbrengt. Ellende bij gemotiveerde studenten die op hun tandvlees moeten lopen omdat ze het niveau van lessen en practica niet kunnen bijbenen. Ellende bij docenten en studieloopbaancoaches die meer dan de hen toebemeten tijd moeten investeren of concessies moeten doen aan het niveau van de leerstof om deze studenten veelal tevergeefs binnenboord te houden. Het is mij een raadsel hoe de hogeschool dit aannamebeleid denkt te rijmen met zaken als het tegengaan van langstuderen, een laag rendement, en een te laag afstudeerniveau. Eind van het liedje is dat elk jaar weer een groot aantal studenten dat zo hoopvol begon de dupe is en afscheid neemt met een negatief bsa, of bij iets meer geluk een lange, veel te lange studie tegemoet kan zien.
Anne-Marit legt haar vinger feilloos op deze zere plek, of beter: open zenuw. Wellicht is er wat slecht door de redactie getimed? Want ongelukkigerwijs is het thema van deze Profielen ‘Welkom’. Auw!

Roon Bakels 
Docent lerarenopleiding biologie    

  

Onnodig grievend
Vanuit het college van bestuur van Hogeschool Rotterdam hechten wij eraan te benadrukken dat wij afstand nemen van de inhoud en de toon van deze column. Als bestuur herkennen wij ons in het geheel niet in wat in deze column wordt uiteengezet.
Hogeschool Rotterdam staat ervoor om iedereen die daarvoor de capaciteiten heeft de kans te bieden om een hbo-diploma te behalen, ongeacht sekse, afkomst, functiebeperking, enz. niet voor niets is onze slogan ‘overtref jezelf’ en worden alle studenten uitgedaagd hun talenten te benutten. De afgelopen jaren heeft Hogeschool Rotterdam veel geïnvesteerd in het vergroten van de mogelijkheden om studenten succesvol met hun studie te laten beginnen en succesvol door te zetten. Het programma ‘Studiesucces voor iedereen’ is hier een uitdrukking van.

In het bijzonder voor studenten met een functiebeperking heeft Hogeschool Rotterdam verschillende faciliteiten gecreëerd om de weg naar een hbo-diploma mogelijk te maken. Hiervoor is acht jaar geleden het Power Platform in het leven geroepen. De leden van dit platform maken zich sterk voor een positieve beeldvorming ten aanzien van studenten met een functiebeperking en hebben een belangrijke signalerende functie binnen de organisatie. Met ondersteuning en het creëren van de benodigde voorzieningen is het ook voor deze studenten haalbaar om een hbo-diploma te halen.

Bij lezing van de column valt onmiddellijk op dat de genoemde voorbeelden alle drie betrekking hebben op studenten die op enige wijze te maken hebben met een functiebeperking. Daarmee is de tekst van deze columniste naar het oordeel van het college van bestuur ongepast en onnodig grievend voor deze studenten. De column past in de ogen van het cvb niet bij waar Hogeschool Rotterdam voor staat, namelijk dat al haar studenten in staat moeten worden gesteld om het maximale uit hun eigen talenten te halen.

Namens het college van bestuur,
Gerard van Drielen     

 

Van de redactie
Uit veel reacties blijkt dat niet alle lezers op de hoogte zijn van het verschil tussen een column en een redactionele tekst. Een column heeft als doel een gesprek op gang te brengen of een persoonlijke visie door te geven. Columns kunnen persoonlijk, politiek of anderszins kritisch zijn. Altijd hebben ze tot doel de lezer te emotioneren: te laten lachen, tot denken aan te zetten of boos te maken. Aan columnisten wordt een grote mate van vrijheid toegekend. De columnist spreekt niet namens de redactie.

De redactie van Profielen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van ingezonden brieven. De strekking van een ingezonden brief hoeft niet overeen te komen met de mening van de redactie. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden brieven in te korten of te weigeren als zij discriminerend van aard zijn, beledigen of aanzetten tot haat, discriminatie of gewelddadigheid vanwege ras, godsdienst, levensovertuiging, sekse of seksuele gerichtheid. Reacties zijn welkom op profielen@hr.nl

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top