Handpop als hulpje van de meester of juf
Gepubliceerd: 14 February 2012 • Leestijd: 1 minuten en 20 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Handpoppen gebruiken op de basisschool. Sph-studenten Evelien Ligthart en Mariëlla Broere doen er onderzoek naar. En brengen het in de praktijk, onder andere op basisschool de Overkant in Rhoon. Profielen was er een ochtend bij.
In groep 1/2 gaat het kringgesprek vandaag over sociale vaardigheden, en meer specifiek over herinneringen. Evelien en Mariëlla hebben daarvoor de handpoppen Janee en Lilly meegenomen. En, voor het eerst, ook Frompie. Janee (Evelien die een hoog stemmetje opzet): 'Frompie het wormpie zit in een krokodillenpak omdat hij dan groot en stoer lijkt. Hij lijkt eng maar dat is hij niet.' In het pak zitten herinneringen zoals 'Iets ronds met pootjes. 'Dat is een bril', roept een meisje.
Janee zet de blauwe bril op: 'Een paar kinderen hebben hier een bril en ik wilde er ook graag eentje. Ik vind een bril leuk'. Uit het krokodillenpak komt ook een bril met een verdrietige herinnering. 'Deze bril was van oma, die is kapot want daar ben ik op gaan staan', vertelt Janee die ook nog wel even wil weten wat een herinnering nou eigenlijk is. 'Een ringeling is een bel', probeert een van de kleuters.
Oogcontact dankzij pop Janee
Na het kringgesprek volgen individuele oefeningen gericht op motoriek en concentratie. Mariëlla, of liever Lilly, laat enkele kinderen plastic worteltjes, paddenstoeltjes en paprika's op een bord leggen. Ze mogen maar één hand gebruiken. Het gaat de kleuters goed af. 'Wow, wat goed zeg', complimenteert Lilly.
Dit ziet er eenvoudig uit maar in de nabije toekomst willen Evelien en Mariëlla hun handpoppen ook inzetten bij het signaleren van sociaal-emotionele en gedragsproblemen in de kleuterklas. Evelien wijst op een meisje dat het heel moeilijk vond om oogcontact te maken. Evelien: 'Maar met de pop Janee had ze na drie ochtenden oogcontact, en daarna had ze dat ook met mij. We horen dat dit, voor haar doen, erg bijzonder is. Dat is nog geen bewijs maar wij denken wel dat het zo werkt. Als een volwassene een probleem met een kind bespreekt, kan het kind onzeker worden en dichtslaan. Met zo'n pop erbij maak je het laagdrempeliger, omdat we het kind benaderen via zijn of haar persoonlijke belevingswereld.'
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top