Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hbo-docent: hogere werkdruk door meer papierwerk

Gepubliceerd: 11 May 2012 • Leestijd: 1 minuten en 39 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De werkdruk in het hbo neemt verder toe, zeggen hbo-docenten. Dat is te wijten aan de angst van bestuurders die bang zijn voor een nieuw 'Inhollandje'. 'Dankzij Inholland worden we nu bedolven onder een formulierenlawine.'

De Algemene Onderwijsbond (AOb) ondervroeg, samen met de NOS, zestienhonderd aangesloten hbo-docenten. Vijfhonderd van hen vulden de vragenlijst over werkdruk, papierwerk en genadezessen in.

Veel last van
Bijna de helft (44 procent) van de docenten vindt de werkdruk te hoog. Zeventig procent zegt dat die laatste tijd is toegenomen. Vooral het vele papierwerk is een probleem en docenten verwachten dat die door de invoering van prestatieafspraken nog zal toenemen. De helft van de docenten heeft er nu al veel last van. De Hogeschool Utrecht valt daarbij negatief op: driekwart van de docenten vindt dat er te veel top-down geregeld wordt en dat de centrale staf veel te groot is.

Volgens de docenten is het papierwerk toegenomen door de affaires met dubieuze afstudeerroutes. Ze vinden dat onderwijskeurmeester NVAO, de Onderwijsinspectie en de eigen hogeschoolbestuurders nu een overdreven verantwoordingsplicht eisen.

Een 6,2 voor de HR
Voor 'kwaliteit en management' geven de docenten hun hogeschool en eigen opleiding gemiddeld een 6,6. Saxion scoort het best met een 7,1, op de voet gevolgd door Hogeschool Windesheim en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen die een zeven krijgen. Utrecht scoort het slechtst met een 5,8. Hogeschool Rotterdam doet het met een 6,2 iets beter.

Bij de stelling over het onderwerp 'vrij voelen om mening te geven over kwaliteit van onderwijs' valt op dat 21 procent (7 van de 33 docenten die de enquête invulden) van de Hogeschool Rotterdam-docenten zich 'nooit' vrij voelt. Op andere hogescholen ligt dat percentage, met maximaal 11 procent, een stuk lager.

Nadruk op rendement
Volgens twee derde van de docenten leggen hogescholen te veel nadruk op rendement en te weinig op de kwaliteit. Die is volgens de docenten zelf het best bij de Hogeschool van Amsterdam, Saxion en Windesheim. Respectievelijk 97, 96 en 96 procent zegt dat het onderwijs er voldoende tot goed is. In Utrecht en Groningen zijn ze kritischer. Drie op de tien (Utrecht) en twee op de tien (Groningen) vinden het onderwijs onvoldoende of zelfs slecht. Docenten van het geplaagde Inholland zijn positiever. Maar één op de tien vindt het onderwijs daar onvoldoende.

Afstand tussen bestuur en werkvloer
Dat het onderwijs bij hun instelling deugt komt volgens de docenten door hun eigen inspanningen, al hebben ze te weinig tijd om studenten te beoordelen en om hun vakkennis bij te houden. Over de rol van het management zijn de meningen verdeeld. Toch is pakweg een derde tevreden over de leidinggevenden. Nog eens een derde is ontevreden en de rest oordeelt neutraal. Wel ervaren docenten een grote afstand tussen bestuur en de werkvloer.

HOP, Marijke de Vries & Profielen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top