Kennis wiskunde en mechanica onvoldoende?
Gepubliceerd: 19 November 2012 • Leestijd: 2 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Afgestudeerden van de opleidingen bouwkunde en civiele techniek hebben onvoldoende kennis van wiskunde en mechanica. Dat zegt beroepsvereniging VNconstructeurs. Nieuwkomers op de arbeidsmarkt zouden te weinig weten van toegepaste mechanica, constructieleer en modelleren. Profielen vroeg betrokkenen om een reactie.
‘De opleiding is absoluut niet zo slecht’, reageert Sven van Rosmalen, docent civiele techniek op de HR. ‘Ik steek mijn hand in het vuur voor elke student die ik aflever aan het bedrijfsleven. In het onderzoek wordt kritiek geuit op het beheersen van constructieve vaardigheden. Maar als je écht een constructeur wilt hebben, dan moet je een constructieopleiding aanbieden. Die is er nu niet. Studenten kiezen liever voor een bredere opleiding als civiele techniek of bouwkunde om daar later nog een minor constructieve bouwkunde aan vast te plakken. Op hun achttiende zijn ze vaak te jong om al te weten waarin ze zich willen specialiseren.’
Ylja van Kouwenhoven, onderwijscoördinator bouwkunde, onderschrijft dat er weinig wiskunde en mechanica bij bouwkunde wordt gegeven. ‘Bouwkunde leidt breed op. Je wordt er geen constructeur mee.’
Rauw
Bij onderwijsmanager civiele techniek Peter van Rijn viel het onderzoek rauw op zijn dak. Het duimdikke rapport ligt op zijn bureau. ‘Het geeft wel stof tot nadenken omdat mensen uit het beroepenveld klagen over het niveau. Op de hogeschool heeft elk instituut al jarenlang een beroepenveldcommissie waarin opleidingen en vertegenwoordigers van bedrijven met elkaar in gesprek zijn over de aansluiting tussen theorie en praktijk.’ Wouter Visser van Iv-Consult is lid van de beroepenveldcommissie van EAS (engineering en applied science) en herkent het beeld dat VNconstructeurs schetst. ‘De diepgang en moeilijkheidsgraad wordt naar mijn mening te veel afgevlakt in de opleidingsjaren waar juist het toepassen van het geleerde centraal moet staan. Het werkveld heeft behoefte aan afgestudeerden met dieptekennis en bijbehorende vaardigheden. Verbreding hoeft niet verkeerd te zijn, maar men moet zich goed realiseren dat verbreden voor veel werkgebieden ook een marktwaardevermindering kan betekenen. In plaats van verbredende minoren zouden de hogescholen juist verdiepende minoren moeten aanbieden. Die zijn dan minder toegankelijk voor andere opleidingen, maar is dat erg?’ Van Rijn: ‘Om die reden bieden wij dan ook de verdiepende minor constructief ontwerpen aan om het verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen.’
Geen TU-light
De studenten met wie Profielen sprak, herkennen het beeld dat het onderzoek oproept. Lisa de Boom (20) is vierdejaars bouwkunde en volgt nu de minor constructief ontwerpen. De aandacht voor exacte vakken is zeker de eerste jaren niet zo groot, vindt ze. ‘De eerste drie jaar, totdat je een minor gaat doen, zijn heel algemeen. In die periode krijg je veel projectonderwijs. Daar leer je onderzoek doen en samenwerken. Dat kan heel nuttig zijn, maar de technische kant van bouwkunde is daaraan een beetje ondergeschikt. Ik denk dat er een betere mix gemaakt moet worden tussen softere vakken en harde techniek.’
Maurits Leentvaar (20) is vierdejaars civiele techniek: ‘In havo vier wist ik al dat ik civiele techniek wilde studeren en toen heb ik bewust gekozen om wiskunde D te doen. Ik heb hier qua wiskunde niet meer geleerd dan op de middelbare school. Dat viel me wel tegen. Maar zowel civiele techniek als bouwkunde zijn brede opleidingen en dus is het logisch dat de focus niet per se op de exacte vakken ligt. Als het bedrijfsleven denkt dat deze studies een soort TU-light zijn, dan klopt dat niet. Bij de TU word je niet opgeleid tot werkvoorbereider. Als studenten aan de TU zijn afgestudeerd weten ze niet wat een centerpen is, een pen om de bekisting tijdens het betonstorten op zijn plaats te houden. Dat weten wij dan weer wel.’
Preken voor eigen parochie
‘Het publiceren van zo’n rapport op vakwebsites, vind ik preken voor eigen parochie’, zegt docent Van Rosmalen. ‘De vakmensen wéten dat wij geen constructeurs opleiden en dat het onderwijs de afgelopen jaren flink is veranderd. Natuurlijk is er water bij de wijn gedaan. Maar we zijn wel de op een na beste opleiding van Nederland. Zo’n onderzoek vind ik dan een beetje flauw.’ ‘Ik zou graag willen doorstuderen voor constructeur’, vertelt Lisa. ‘Maar als je dit hoort, dan denk ik: ze zitten helemaal niet op mij te wachten in het bedrijfsleven. Ik ben vol voor mijn studie gegaan en dan is het stom om te horen dat die zo’n beetje afgeschreven wordt in zo’n onderzoek, alsof de studie die ik al jaren doe geen waarde heeft.’
Alice Boothby
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top