Oriënteren op sociale arbeidsmarkt
Gepubliceerd: 18 April 2012 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Vierdejaars van drie sociale opleidingen hadden gisteren de gelegenheid om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Op het Festival van Inspiratie en Trends konden de studenten kiezen uit meer dan dertig workshops.
Het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) van de Hogeschool Rotterdam organiseerde het festival om vierdejaars te laten nadenken over de grote variëteit aan beroepen die zij na hun afstuderen kunnen gaan uitoefenen. De 400 studenten van de opleidingen pedagogiek, sociaal pedagogische hulpverlening en maatschappelijk werk en dienstverlening konden naast het volgen van workshops als 'Commercialisering van de kinderopvang', 'Sociaal ondernemerschap 3.0' en 'LinkedIn' ook specifieke vragen stellen aan vertegenwoordigers van instellingen. En daar werd volop gebruik van gemaakt. ‘Hoe kan ik het best beginnen met een netwerk opbouwen?’ Of: ‘Ondernemen cliënten van uw stichting ook gezamenlijke activiteiten met het personeel? Gaan ze samen op vakantie?’.
Hersenletsel
Twintig studenten luisterden in een klaslokaal naar het verhaal van Dennis. Dennis kreeg toen hij vier jaar oud was hersenletsel en heeft sindsdien ook een visuele handicap. Hij woont inmiddels vijftien jaar bij Stichting Steinmetz de Compaan. Dat is een stichting waar mensen met een beperking zelfstandig kunnen wonen met mogelijkheden tot intensieve begeleiding.
Koken
Dennis hield de studenten een spiegel voor. ‘Jullie zijn de personen die in de toekomst mensen zoals ik moeten helpen. Hulpverleners hebben mij geholpen om te veranderen van een persoon die niets kon naar de persoon die ik nu ben. Ik kan praten, computeren en koken. Dat was zonder begeleiding waarschijnlijk nooit gelukt.’
Wat is een goede hulpverlener?
Dennis gaf ook voorbeelden van problemen waar hij in het dagelijks leven tegen aanloopt. Bijvoorbeeld het vinden van een nieuwe baan. ‘Wat is een goede hulpverlener?’, vroeg een van de aanwezige studenten. ‘Iemand bij wie ik naast de vaste begeleiding mijn verhaal kwijt kan en die er daadwerkelijk ook iets mee doet’, antwoordde Dennis.
Twee oren
Debbie de Ridder (22), pedagogiek, vond het verhaal van Dennis interessant. ‘Het is heel goed om eens ervaringen van de andere kant te horen. Hoe vindt een persoon met een beperking de geboden hulp? Wat vindt hij goed, wat kan beter? Ik zelf heb er met twee oren naar geluisterd. Ik zit zelf in een rolstoel, dus aan de ene kant ben ik hier om te horen of Stichting Steinmetz de Compaan iets voor mij zou zijn later, anderzijds luister ik er beroepstechnisch naar als pedagoog. Ik wil na mijn studie namelijk werken met kinderen met een lichamelijke beperking.’
Pim Bijl
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top