Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 oktober 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Serious game ingezet voor minor

Gepubliceerd: 16 January 2012 • Leestijd: 2 minuten en 37 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een groep van 35 minor-studenten doet een serious game over het managen van een haventerminal. Het is de eerste keer dat dit simulatiespel op een hogeschool wordt ingezet.

De serious game houdt de studenten twee weken bezig en is bedoeld als afsluiting van de minor maritime and port management (mpm). Ook voor ontwikkelaar TBA is het de eerste keer dat de game wordt gebruikt als lesmateriaal op een hogeschool. De game is namelijk oorspronkelijk ontwikkeld voor het trainen van managers van bestaande haventerminals.

De groep die de terminal management-game mag ‘testen’ bestaat uit twintig HR-studenten van de opleidingen logistiek & economie en logistiek & technische vervoerskunde. De vijftien anderen zijn uitwisselingsstudenten uit vooral Duitsland, Noorwegen en Letland. Volgens Jeroen Visser, docent trade and transport law, kan de game een vast onderdeel worden van de minor: ‘Als het werkt, gaan we het volgend jaar en de jaren erop zeker weer gebruiken.’

‘Goede toevoeging aan de minor’

Vierdejaars logistiek & economie Tim van der Vorm vindt het bijzonder dat de game voor het eerst door studenten uitgeprobeerd mag worden. ‘Het wordt ook gebruikt in de echte praktijk wanneer er beslissingen gemaakt moeten worden over te bouwen of bestaande terminals.’ En Kenny Luthart, vierdejaars logistiek & transport management, vindt het een ‘goede toevoeging aan de minor’.

De afgelopen tijd hebben de studenten aan een project gewerkt waarbij ze zelf een terminal moesten ontwerpen. ‘Met deze game gaan we dus weer een stap verder. Nu moeten we het management van de terminal doen. De game past daarom goed in de opbouw van de minor’, aldus Kenny. ‘Maar het is wel een complexe game. Je moet met veel verschillende factoren rekening houden: Hoe groot is de economische groei? Heb je reparatiekosten van het materieel? Dat zijn allemaal zaken die je moet meenemen.’

Dat de studenten de game ingewikkeld vinden, is niet vreemd; de game bestaat enkel uit het invullen van een reeks Excel-bestanden. Net als bij andere serious games hoeft de speler niet per se vermaakt te worden terwijl de game (via bijvoorbeeld een simulator) je iets leert, je ergens in traint of reclame voor maakt. Ook de bekendste serious game (de vliegsimulator voor piloten in opleiding) is geen vermaak.

Dijkwachten en artsen

Niet alleen piloten en managers van terminals maken gebruik van serious games. Om artsen voor te bereiden op nachtdiensten en stress heeft het UMC Utrecht de game Air Medic Sky 1 ontwikkeld. De Waterschappen trainen dijkwachten met de game Dijk Patrouille en het Amerikaanse leger probeert nieuwe soldaten te rekruteren via America’s Army. Bij een game als Embargo (begrijpend leren lezen voor mbo’ers) bevordert vermaak juist het leren.

In al deze games maakt de speler gebruik van controls om een karakter voort te bewegen of om handelingen uit te voeren. Hoewel dit voor veel serious games het geval is, geldt dit niet voor de terminal management-game. De door de studenten ingevulde Excel-bestanden worden ingevoerd in een computer. De game genereert daaruit resultaten genomen over een tijdsperiode van een jaar of langer. Op basis van die informatie kan de student slash manager zijn koers uitzetten.

Plannen voor meerdere jaren
Goed en tijdig inschatten wat er moet gebeuren aan de terminal is heel belangrijk: halverwege het jaar kan er niet meer worden ingegrepen. Moeten er meer vrachtwagens bij gekocht worden en hoe hoog of laag moeten de containers opgestapeld worden?

Overigens worden de plannen niet zomaar goedgekeurd. De game geeft alleen resultaten weer, op basis van ingevoerde gegevens. Net als in het ‘echte’ leven moet er eerst nog door een board (samengesteld door ontwikkelaar TBA) naar gekeken worden. In de eerste week plannen de studenten in de game voor één jaar, in de laatste week doen ze dat bij rondes twee en drie voor meerdere jaren. Hoe goed ze dat doen, wordt bij alle rondes getoetst door de board.

Benieuwd hoe het verdergaat met de studenten van deze minor en hun resultaten met de serious game?
Profielen volgt het project en bericht daarover op deze site.

Melissa Smink

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top