Serious game ingezet voor minor
Gepubliceerd: 21 February 2012 • Leestijd: 1 minuten en 53 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een groep van 35 studenten van de minor maritime and port management deed vorige maand een serious game over het managen van een haventerminal. Het was de eerste keer dat dit simulatiespel op een hogeschool werd ingezet.
De terminal management-game is oorspronkelijk ontwikkeld voor het trainen van managers van bestaande haventerminals. De groep die de game mag ‘testen’ bestaat uit twintig HR-studenten van de opleidingen logistiek & economie en logistiek & technische vervoerskunde. De vijftien anderen zijn uitwisselingsstudenten uit vooral Duitsland, Noorwegen en Letland. Volgens Jeroen Visser, docent trade and transport law, kan de game een vast onderdeel worden van de minor: ‘Als het werkt, gaan we het volgend jaar en de jaren erop zeker weer gebruiken.’
Stap verder
Vierdejaars logistiek & economie Tim van de Vorm vindt het bijzonder dat de game voor het eerst door studenten uitgeprobeerd mag worden. ‘Het wordt ook in de echte praktijk gebruikt als er beslissingen gemaakt moeten worden over te bouwen of bestaande terminals.’ De afgelopen tijd werkten de studenten aan een project waarbij ze zelf een terminal moesten ontwerpen. ‘Met deze game gaan we dus weer een stap verder. Nu moeten we het management van de terminal doen’, aldus Kenny Luthart, vierdejaars logistiek & technische vervoerskunde. ‘Het is wel een complexe game. Je moet met veel verschillende factoren rekening houden: Hoe groot is de economische groei? Heb je reparatiekosten aan het materieel? Dat zijn allemaal zaken die je moet meenemen.’
Dijkwachten en artsen
Bij een serious game hoeft de speler niet per se vermaakt te worden, het gaat erom dat je iets leert of traint. Niet alleen piloten en managers van terminals maken gebruik van serious games. Om artsen voor te bereiden op nachtdiensten en stress heeft het UMC Utrecht de game Air Medic Sky 1 ontwikkeld. De Waterschappen trainen dijkwachten met de game Dijk Patrouille. Via controls kunnen spelers een karakter voortbewegen of handelingen laten uitvoeren. Hoewel dit bij veel serious games het geval is, geldt dit niet voor de terminal management-game. De studenten voeren gegevens in in Excel. De game genereert daaruit resultaten, genomen over een tijdsperiode van een jaar of langer. Op basis van die informatie kan de student slash manager zijn koers uitzetten.
Goed inschatten wat er moet gebeuren is heel belangrijk. Halverwege het jaar kan er niet meer worden ingegrepen. Moeten er meer vrachtwagens bij gekocht worden en hoe hoog of laag moeten de containers opgestapeld worden?
De game geeft overigens alleen bepaalde resultaten weer, op basis van de ingevoerde gegevens. Net als in het ‘echte’ leven moet er eerst nog een board (samengesteld door de gameontwikkelaar TBA) naar kijken, voordat er beslissingen genomen kunnen worden. De studentengroep Gold Container Terminal (GCT) met Kenny Luthart kwam als beste uit de bus. Vooral op het onderdeel ‘winst’ scoorde GCT bijzonder goed met tien van de tien punten. Docent Jeroen Visser kijkt met tevredenheid terug de terminal management- game als afsluiting van de minor: ‘We gaan het nog in het team evalueren, maar wat mij betreft gaan we er volgend jaar mee door.’
Melissa Smink
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top