Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Voortschrijdend inzicht in jezelf

Gepubliceerd: 20 April 2012 • Leestijd: 1 minuten en 40 seconden • Column Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Jurgen van Raak is docent Engels bij CMI (Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie) en volgt de masteropleiding leren & innoveren aan de HR. En hij blogt voor Profielen.

Een aantal dagen geleden zat ik door een stapel oude Pro­fielen te bladeren. Sinds ik deze column schrijf heb ik alle edities bewaard. Niet voor mijn eigen ego, maar voor het nageslacht natuurlijk. Desondanks voelde ik hier en daar best trots bij mijn eigen schrijfsels. Maar even vaak bekroop me een gevoel van schaamte en dan heb ik het nog niet eens over hoe ik op de foto's sta… sommige columns leken wel door iemand anders geschreven. En het viel me op hoe vaak het in mijn stukjes gaat over hoe 'dol' ik ben op zelfevaluatie, (zelf)reflectie, POP, persoonlijke SWOT en dat soort zaken. Vooral mijn allereerste pennen­vrucht, getiteld 'Ignorance is bliss', was veelzeggend. Vrij vertaald: lie­ver onwetend dan aan (zelf)reflectie te doen. Die bewuste column start overigens met de zin: 'Soms voel ik me plotseling weer student'. Sinds de start van dit schooljaar bén ik weer student en sindsdien staat onder mijn stukjes 'Jurgen van Raak … blablabla … en volgt de master­opleiding leren & innoveren aan de HR'. Een van de zeven competen­ties bij deze opleiding is de reflectie- en onderzoekscompetentie. En volgens deze competentie 'reflecteert een master kritisch op het eigen persoonlijk en professioneel handelen. En onderkent en benoemt hij de invloed en gevolgen van het eigen handelen op anderen en verbetert zijn werkwijze voortdurend'.

Dit houdt dus in dat ik me sinds september, meer dan ooit tevoren, vrijwillig heb beziggehouden met het verantwoorden van hoe competent ik al ben enerzijds en het benoemen van leerdoelen en competenties die ik nog wil realiseren anderzijds. Zo heb ik mijn persoonlijke leeragenda opgesteld, inclusief leerdoelen (gekoppeld aan de competenties) en SMART beschreven hoe ik die doelen denk te verwezenlijken. Voor mijn eerste assessment diende ik middels de STARR-methode te verantwoorden wat ik inmiddels bereikt heb. Bovendien diende ik bovenstaande steeds te relateren aan bestaande onderwijsmodellen en theorieën.

And guess what? Het bevalt me supergoed en ik ben bloedfanatiek. Natuurlijk kloppen ook bij een masteropleiding de roosters niet altijd en laten de cijfers te lang op zich wachten. Maar het gevoel dat ik, mede door reflectie, ontzettend veel heb geleerd in het afgelopen half jaar overheerst. Om nou te stellen dat ik een ander mens ben geworden is overdreven (en ik overdrijf nooooooooit), maar als ik mijn zelfreflectieskills loslaat op mijn oude columns dan is het niet eens zo raar dat sommige inmiddels door iemand anders lijken te zijn geschreven.

Jurgen van Raak

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top