Lessen van de Keuzegids
Gepubliceerd: 14 November 2013 • Leestijd: 3 minuten en 24 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.Welke lessen kunnen we trekken uit de Keuzegids van 2014? Waarom scoort elektrotechniek bijvoorbeeld zo goed en maritiem officier zo slecht?
Onderwijsmanager Emile van der Logt van elektrotechniek is blij met de hoge score van zijn opleiding. Elektrotechniek zit sinds zes jaar in de lift, en doet het elk jaar weer iets beter in de Keuzegids. Onderwijsmanager Alco Weeke van marof (maritiem officier) ‘baalt juist als een stekker’, want zijn opleiding duikelde twintig punten. Vorig jaar stond marof nog met tachtig punten derde in de Keuzegidsranking van de HR-opleidingen. Dit jaar waren daar zestig van over en dat betekende een 25e plaats. Welke lessen trekken we hieruit?
LES 1: Het begint met ambitie
Na zes jaar klimmen in de Keuzegids zijn we gewend aan de goede prestaties van elektrotechniek, maar nog niet zo lang geleden stond de opleiding onderaan de ranking van Nederlandse elektro-opleidingen. Als startpunt van de verbeterslag beschouwt Van de Logt de volgende uitspraak van een van de docenten in 2005: ‘Op verjaardagsfeestjes moet ik steeds weer vertellen dat onze opleiding op de zestiende en laatste plaats staat. Dat wil ik niet meer. Ik wil vertellen dat we op één staan.’
‘Eigenlijk is dat onze visie’, aldus Van de Logt die met de tweede plek dus nog niet het hoogste heeft bereikt. Verdere verbetering hoopt hij te realiseren door ‘het rendement uit te pluizen’. ‘Het aantal studenten dat binnen vijf jaar een diploma haalt, is nog te laag. Daarvoor krijgen we in de Keuzegids een min. Het komt waarschijnlijk omdat wij onze projecten heel leuk maken waardoor studenten er veel tijd in stoppen. We moeten er beter op gaan letten dat ze die ook op tijd afronden.’
LES 2: Docentbetrokkenheid
Het is een open deur, maar Van de Logt noemt het toch nog maar een keer: de betrokkenheid van docenten bij de studenten is steeds het uitgangspunt. En kijkende naar de score in de Keuzegids loont die inzet. ‘Oók wij willen dat cijfers niet te laat zijn en ook wij willen dat er voor studenten altijd een aanspreekpunt is. In ons team is dat een vanzelfsprekendheid. Ook nieuwe docenten leven en werken daarnaar.’
LES 3: Stagebegeleiding verbeteren
Stages vormen zowel in gewicht van studiepunten als beleving door de student een kernonderdeel van de hbo-studie. Investeer als opleiding in stagebegeleiding en je krijgt het terug in studenttevredenheid, blijkt bij elektrotechniek. ‘In de Nationale Studentenenquête (een belangrijke bron voor de Keuzegidscijfers, red.) kregen we daarvoor vorig jaar een 3,4 op een schaal van 5,0, ons laagste cijfer. We hebben toen onze stagehandleiding duidelijker gemaakt en de begeleiding geïntensiveerd. Studenten worden nu tweemaal op de stageplek bezocht, de eerste keer binnen een maand na de start, de tweede keer aan het einde van de stage. Dat kost flink wat tijd, maar het levert bij de studenten én bedrijven veel positieve reacties op. Ook kijken we het stageverslag sneller na. Ons NSE-cijfer hiervoor is nu een 4,1.’
LES 4: Let op bij groei en organisatieveranderingen
Groei is goed – dat idee zit in de westerse mindset verankerd, maar in het onderwijs gaat deze wetmatigheid niet altijd op. Dat heeft marof-opleidingsmanager Alco Weeke ervaren. ‘We hebben vorig jaar een behoorlijke groei doorgemaakt en het bleek moeilijk om klein te blijven als je groot wordt. We kenden altijd elke student bij naam, we wisten wie wanneer en waar op stage was en die kleinschaligheid raakten we kwijt. ‘Bovendien hebben organisatorische problemen ons parten gespeeld. Vorig jaar hebben we een nieuw instituut opgetuigd: de RMU (Rotterdam Mainport University), en hebben we de slechtscorende opleiding scheepsbouwkunde van Inholland overgenomen. Dat zorgde voor problemen met de roosters en de ICT-voorzieningen en ja, daar worden studenten chagrijnig van.
‘Daar kwam bij dat ik zelf een soort gespleten persoonlijkheid kreeg doordat ik directeur van de RMU werd, opleidingsmanager van de marof bleef en dat als interimmer ook van scheepsbouwkunde werd. En juist omdat die opleiding het niet goed deed, ging veel van mijn aandacht daarheen. Ons instituut heeft inmiddels nog maar één directeur, Maarten van Ogtrop, en ik verwacht dat we in januari een nieuwe opleidingsmanager scheepsbouw hebben. Dan kan ik me weer volledig richten op de marof en verwacht ik dat studenten in rap tempo weer tevreden gaan worden, want dit is mijn eer te na.’
LES 5: Toets en herkansing in één periode
Ook organisatorisch hebben Weeke en zijn team het een en ander aangepast. ‘De lessen zijn kleinschaliger, de studiebelasting is beter gespreid en de periodes zijn strakker georganiseerd. We geven twee weken les en meteen daarna volgen de toets én de eventuele herkansing. Vorig jaar waren de herkansingen in de volgende periode waardoor er bij veel studenten meteen studievertraging ontstond. Samen met de rooster- en ICT-problemen was dat het grootste euvel.’
Olmo Linthorst, Dorine van Namen, Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top