De stage die geen stage was
Gepubliceerd: 24 May 2013 • Leestijd: 1 minuten en 46 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Ze komen net van de havo of het mbo en willen hun managementvaardigheden uitbreiden. Voor hen geen vierjarige bachelor maar een praktijkgerichte tweejarige AD (associate degree). Profielen schoof aan bij een college van de AD office-management op de Rotterdam Academy.
‘Zullen we beginnen?’, vraagt Miranda Vollaard. Drie dagen per week geeft zij les aan de Rotterdam Academy, het onderwijsinstituut waar de AD’s onder vallen. De andere twee dagen geeft zij les op het Zadkine. Alsof ze zelf net van kantoor komt, staat Vollaard voor de klas. Keurig verzorgd in witte blouse, krijtstreepbroek en pareltjes in haar oren.
‘Kom op, tas van de bank en je jas uit. We hebben de verwarming aan.’ De handtassen van de meiden maken plaats voor een blocnote en flesjes water. De les van vandaag staat in het teken van de stage. Eigenlijk is het geen stage want het gaat om een project van zeventig uur buiten de lestijden om. ‘Een volledige stage van vijf dagen per week op een kantoor kost voor een tweejarige opleiding te veel tijd’, vertelt Vollaard. Daarom moeten de twee jongens en vijftien meiden van klas 1E officemanagement zelf met een idee komen om beter te worden in organiseren, presenteren, onderzoeken en communiceren. Dat kan iets heel kleins zijn, zoals het geven van een babyshower, of een grotere klus zoals organiseren van een benefietavond. Een project binnen een bedrijf behoort ook tot de mogelijkheden. ‘Maar wij van de havo zijn broekies voor bedrijven!’, zucht Jette. Voor het kleinere deel havisten in de klas blijkt het toch moeilijk om zonder werkervaring door bedrijven serieus te worden genomen. ‘Willen jullie de diploma-uitreiking anders organiseren?’, vraagt Vollaard aan Jette en haar buurvrouw. de twee meiden zien dat voorstel wel zitten. ‘Maar het is wel een heel verantwoordelijke taak hoor’, waarschuwt Vollaard.
‘Probleempjes’
Als de klas de stages bespreekt, blijkt dat de studenten allemaal verschillende projecten willen gaan doen. Michelle komt helemaal uit Breda voor deze opleiding en is al begonnen met een project in de rechtbank. Lorenzo, een van de twee jongens in de klas, wil een boksgala organiseren. ‘Ik heb alleen nog wat probleempjes mevrouw. Geld en een locatie gaan toch wel moeilijk worden.’ Vollaard knikt begripvol en hij krijgt te horen dat ze na de les zijn probleempjes even bespreken. Mariam doet vrijwilligerswerk bij een moskee en Patrick is leidinggevende geworden bij een supermarkt. Na drie kwartier zijn de stages besproken en weet de klas hoe en waarop hun project wordt beoordeeld. Dat het eindcijfer niet hoger dan een acht kan worden, zint een van de meiden niet. ‘Wil jij dan een tien halen?’, grapt een ander. De hele klas moet erom lachen. ‘Het zit erop’, zegt Vollaard. De blocnotes worden dichtgeklapt en de handtassen verschijnen weer op tafel.
Jonathan van Noord
Wat AD’s precies zijn lees je hier.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top