Docent schrijft ‘Binnenweg-bijbel’
Gepubliceerd: 8 October 2013 • Leestijd: 2 minuten en 45 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.‘Sommige mensen hebben auto’s als hobby. Mijn liefhebberij is het schrijven van boeken’, aldus docent Gerard Peet. Hij publiceerde een lijvig boek over misschien wel de mooiste straat van Rotterdam: de Binnenweg.
Men zegt dat het de langste winkelstraat van Nederland is: De Binnenweg, 2,3 kilometer lang, bestaande uit de Oude Binneweg, de Nieuwe Binnenweg en het Binnenwegplein. Docent Gerard Peet (ruimtelijke ordening en planologie) heeft het record niet gecheckt, maar ‘dat de straat lang is, staat buiten kijf’.
Het boek dat Peet onlangs over deze roemruchte Rotterdamse straat publiceerde, weegt maar liefst 2,7 kilo. Het bestaat uit twee delen: een momentopname van de straat zoals we hem nu kennen met een overzicht van alle panden (bouwjaar, architect, winkeleigenaar) en een kroniek van 1260 tot 2013.
‘De Binnenweg is stukje bij beetje in de tweede helft van de dertiende eeuw ontstaan’, vertelt Peet. ‘Het was eerst gewoon een heel klein stukje pad in de polder die naarmate er meer ontgonnen werd steeds een stukje langer werd. Pas na 1886, toen Delfshaven door Rotterdam werd ingepikt — of volgens de officiële lezing: werd geannexeerd — startte de verstedelijking van het gebied.
‘De Binnenweg is altijd een straat geweest van pioniers en primeurs. Albert Heijn vestigde er in 1955 de eerste supermarkt van Nederland en de straat heeft door de decennia heen actieve bewoners gekend. In 1900 was er bijvoorbeeld een actiegroep tegen de stoomtram en in 1925 werd de eerste winkeliersvereniging van de straat opgericht.’
Bloei en verval
Aan het eind van de jaren veertig beleefde de Binnenweg haar bloeitijd. ‘De binnenstad van Rotterdam was platgebombardeerd tijdens de tweede Wereldoorlog. De getroffen winkeliers moesten zich elders vestigen en weken uit naar de eveneens centraal gelegen Binnenweg. Al in 1941 vestigden zich daar de eerste noodwinkels en gaandeweg kwamen daar de sjieke winkels bij. Als je in 1950 een nieuwe jurk wilde, dan ging je naar de Binnenweg.’
Maar Rotterdam ging voortvarend wederopbouwen. Langzaam herstelde de binnenstad. In 1953 werd de Lijnbaan geopend. Peet: ‘De goede winkels vertrokken weer richting centrum. En er kwamen mindere winkels voor terug. De wijken in Rotterdam-West verpauperden en trokken de Binnenweg mee in dat proces. De periode tussen 1970 en 2000 was echt een trieste tijd.
Het aantal cafés steeg van veertig naar zestig, er kwamen seksclubs en de straat werd het toneel van straatprostitutie en drugshandel.’
De zo geliefde Rotterdamse straat werd een afvoerputje van grotestedenproblematiek. tot 2000. toen gaf de Rotterdamse gemeenteraad het bestuur de opdracht om de Binnenweg op te knappen en voor verdere neergang te behoeden. ‘In 2006 kreeg de Binnenweg zijn eigen ambtenaar: Frank Belderbos die de jaren daarna met ziel en zaligheid aan de slag ging. De buitenruimte, winkelpanden en huizen werden opgeknapt en er werd een actief beleid opgezet om kleine ondernemers te trekken. Een beetje à la de Witte de Withstraat die ook na een periode van verloedering werd opgeknapt.’
Ambachtelijk
De Binnenweg lijkt nu weer aan het begin van een nieuwe bloeitijd te staan. Vanaf de ‘s-Gravendijkwal naar het centrum ligt de straat er mooi bij. Het andere deel zit in de lift. ‘Wat ik zo mooi vind, is dat het oude in een moderne vorm terugkeert: namelijk het ambachtelijke. Een nationale hit als haarsnijder en barbier Schorem. Ondernemers als Koekela, Jordy’s Bakery, Chez Moi of Buiten die zelfgemaakte producten verkopen. Maar je ziet er ook ondernemers zoals Wattnou (armaturen, red.) die het evenwicht zoeken tussen het runnen van een fysieke winkel en internetwinkelen. De toekomst ziet er met dit soort enthousiastelingen, ondernemers en winkeliers weer goed uit. Het is gewoon een afschuwelijk leuke straat.’
Binnenweg, Kroniek 1260-2013 Te koop via www.binnenwegboek.nl (39,50 euro) of in de boekhandel.
Het boek en de hogeschool
Ongeveer vijftien studenten en docenten hebben Gerard Peet geholpen bij de research en het maken van kaarten en bouwtekeningen. De vormgeving is verzorgd door Buro tank, alumni van de WdKA. Het boek wordt gebruikt in het onderwijs en momenteel onderzoeken drie afstudeerders hoe de verbinding tussen de HR, Erasmus MC en de nabijgelegen Binnenweg verbeterd kan worden.
Esmé van der Molen
€39,50..
Ik denk dat julie een te riante winstmarge rekenen.
Lijkt me een leuk boek maar de prijs is wel een heel stuk te hoog
De redactie van Profielen heeft niks te maken met de verkoop van dit boek, en dus ook niet met de winstmarge. De auteur Gerard Peet heeft dit boek met zijn eigen spaargeld gefinancierd. Het weegt ruim 2,5 kilo en staat boordevol foto’s, informatie en verhalen. Alleen al de drukkosten van zo’n boek zijn hoog.Het aantal arbeidsuren dat erin zit, zal de auteur er met deze oplage en prijs nooit uit halen.
Jammer voor Rotterdam, maar de eerste supermarkt stond echt niet in Rotterdam.
Zie Wikipedia en supermarktcheck.nl.
Nijmege of Amsterdam had de primeur.
Goeie bron!
Als je het boek wilt inzien (of lenen) kun je terecht bij de mediatheken op Kralingse Zoom, Academieplein en bij de Academie van Bouwkunst (op de RDM Campus).