Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Elektrische sportauto HR-team RDW-gekeurd

Gepubliceerd: 14 June 2013 • Leestijd: 1 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ruim vijftig HR-studenten hebben het afgelopen collegejaar gewerkt aan een elektrische sportauto. Zes andere teams uit Nederland deden dat ook, en dit weekend is de finale.

460293_593135804044363_1252820887_oSven Bakker is vierdejaars autotechniek. Dit semester werkte hij met 24 andere studenten autotechniek, industrieel productontwerpen en werktuigbouwkunde aan een elektrische sportauto voor de Electric Sports Car Build Off, een initiatief van Siemens Nederland. Een groep van 25 HR-studenten was hen een semester eerder al voorgegaan.

Lelijke eend
De zeven teams moesten een elektrische sportauto bouwen met een carkit van de Nederlandse sportautofabrikant Burton. Het chassis (onderstel) is gebaseerd op de oude Citroen 2CV, ook wel bekend als lelijke eend. De rest van de auto en de elektromotor zijn door de studenten van het HR GTZero team gedurende het collegejaar ontworpen en gebouwd.

‘Het leukste aan dit project is dat we het hele proces hebben doorlopen, van concept- tot productiefase’, vertelt Sven. ‘Meestal stoppen de schoolprojecten bij de productiefase. Nog nooit eerder heb ik zo’n uitgebreide feedback gekregen op wat we aan het ontwikkelen waren. Onze auto is namelijk gekeurd door de RDW, de Rijksdienst voor Wegverkeer. En bij zo’n keuring wordt het voertuig op heel veel punten getest. Pas als de RDW vindt dat de auto veilig is, mag je ermee de weg op.’

Kentekenplaat
Het HR-team is drie keer bij de RDW geweest, en na de derde keer werd het voertuig op alle punten goedgekeurd en veilig bevonden. Sven: ‘Het zat ‘m met name in de remvertraging. Maar bij de laatste keuring haalden we de norm ruimschoots. Bovendien is de auto al getest op een snelheid van 120 kilometer. Doordat we door de keuring zijn gekomen, hebben we onze interne doelstelling al gehaald. We mogen nu zelfs een kentekenplaat aanvragen. Helaas duurt dat drie dagen. Anders hadden we met onze zelfgebouwde sportauto naar vliegveld Valkenburg kunnen rijden, waar de finale plaatsvindt.’

Hoe de kansen van het HR-team in de finale zijn, is lastiger in te schatten. Sven: ‘Drie maanden geleden hadden we een bijeenkomst met alle teams over de RDW-keuring. Niet iedereen was daar klaar voor. Daardoor hebben sommige teams andere keuzes gemaakt. Die hebben bijvoorbeeld nog dingen aan het chassis veranderd. Zij zullen waarschijnlijk hoger scoren op innovatie dan wij. Wat de doorslag gaat geven, zullen we tijdens de finale zien.’

Esmé van der Molen

Facebook.com/escbohro

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Elektrische sportauto HR-team RDW-gekeurd

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top