Gemengde gevoelens voor team Phiddipides
Gepubliceerd: 21 May 2013 • Leestijd: 1 minuten en 34 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Pieken en dalen werden dit weekend afgewisseld bij team Phiddipedes tijdens de Shell Eco-marathon. Waar het paradepaardje de Triga geen tijd wist te noteren werd de Quadriga verrassend tiende van Europa en eerste van Nederland.
‘We kijken toch met gemengde gevoelens terug’, vertelt tweedejaars autotechniek en teamlid Sietze van Oorschot. ‘Met de ene auto hebben we het heel goed gedaan en met de andere hebben we geen tijd weten te noteren. Maar ik vind het hartstikke knap dat we zo ver zijn gekomen.’
Geen tijd voor de Triga
In de prototype-klasse deed team Phiddipides mee met de Triga. Aan dit voertuig werd pas sinds februari – from scratch – gebouwd door het team, bestaande uit studenten autotechniek. ‘We hebben tijdens het evenement veel getest en gereden. Hij werkte goed genoeg en we hadden urenlang geen problemen met de fuel cell (aandrijving, red). Maar toen we de baan op gingen, bleek dat we door de hellingen in het parcours niet de snelheid hadden die nodig is om een officiële tijd neer te zetten. Na bijna vijf rondjes viel de fuel cell uit, waarna we hem niet meer aan de praat kregen’, aldus Sietze.
Succes voor de Quadriga
Het succes in de Urban Concept-klasse met de Quadriga had Sietze niet verwacht. ‘Alles viel op zijn plek die dag. We hadden als doel om 1 op 500 te rijden maar dat is uiteindelijk bijna 1 op 900 geworden.’ Met deze prestatie werd de Quadriga uiteindelijk tiende in zijn klasse. Dat team Phiddipides, voorafgaand aan het evenement, zijn kansen hoger inschatte dan die van de andere Nederlandse teams bleek geen hoogmoed te zijn. De Rotterdammers lieten de teams van de Hogeschool van Amsterdam en de Technische Universiteit achter zich.
Champagne
De prestatie van Phiddipides bleef ook onder de autotechniek-docenten niet onopgemerkt. ‘Op de laatste dag kregen we namens alle docenten een fles champagne. Die hebben we bij de barbecue meteen opgemaakt.’
Ook volgend jaar is Phiddipides weer aanwezig bij de Shell Eco-marathon. ‘Omdat we dit jaar veel werk hadden aan de Triga hebben we de body van de Quadriga niet kunnen aanpassen. Dat zijn we volgend jaar wel van plan. Dat scheelt weer kilo’s, waardoor we nog sneller kunnen worden. Ook hebben we geld vrij om de Triga te verbeteren, omdat we op het huidige model voortbouwen.’ Door het succes ziet Sietze een vervolg van de Shell Eco-marathon wel zitten. ‘Dan ben ik derdejaars en hoop ik zeker weer mee te mogen doen.’
Kijk voor meer info op Facebook
Jonathan van Noord
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top