Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
10 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Grootste onderwijsvakbond niet blij met Lerarenagenda

Gepubliceerd: 7 October 2013 • Leestijd: 1 minuten en 7 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De Algemene Onderwijsbond is niet enthousiast over de vrijdag gepresenteerde ‘Lerarenagenda’. Volgens voorzitter Walter Dresscher doet het document niets anders dan de problemen in het onderwijs ‘versluieren’.

‘Teleurstellend’, vindt Dresscher de maatregelen waarmee onderwijsminister Bussemaker de positie van leraren wil verbeteren. Hij heeft vooral weinig vertrouwen in het verplichte register waar in 2017 alle docenten in geregistreerd moeten staan. De bedoeling is dat het aantal onbevoegden voor de klas flink wordt teruggedrongen, maar volgens Dresscher maakt de minister het probleem met haar plannen alleen maar erger.

Minister Bussemaker wil namelijk niet alleen leraren registeren, maar alle ‘onderwijsgevenden’. Of iemand een lerarenopleiding heeft voltooid, doet volgens Dresscher niet ter zake, en dat vindt hij ‘onvoorstelbaar’: ‘Een beroepenregister moet zekerheid verschaffen over de capaciteiten en is een kwaliteitswaarborg. Maar in het onderwijs wordt het een sluier waarachter bewindslieden en werkgevers straks kunnen verhullen dat leerlingen geen eerstegraads leraar Nederlands voor de klas hebben in hun eindexamenjaar.’

Hij vreest dat werkgevers ook mét een register onbevoegde docenten voor de klas blijven zetten. ‘Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van die collega’s, maar het leraarschap wordt er door gedevalueerd’, aldus Dresscher.

Het ministerie van Onderwijs wil de onbevoegde leraren juist registeren om een beter zicht te krijgen op de omvang van het probleem, schrijft Bussemaker aan de Kamer. ‘Immers, alleen als ook de onbevoegde leraren zich geregistreerd hebben, kan worden nagegaan of zij zich aan de wettelijke termijnen voor het behalen van de bevoegdheid houden.’

Minister Bussemaker presenteerde vrijdagmiddag de Lerarenagenda, een reeks afspraken die het beroep van leraar aantrekkelijker moeten maken en het onderwijs moeten verbeteren. Niet alleen het lerarenregister moet daaraan bijdragen. Jonge docenten moeten beter worden begeleid, lerarenopleidingen mogen strenger selecteren en er komen meer mogelijkheden om een baan in het onderwijs te combineren met een functie in het bedrijfsleven.

HOP, Petra Vissers

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top