Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Hint is handig, maar waar is m’n modulewijzer?’

Gepubliceerd: 30 September 2013 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hint, n@tschool, Confluence, Facebook etc. etc. Op de HR wordt een veelvoud aan kanalen gebruikt om informatie met studenten te delen. Gevolg: voor studenten is het soms een puzzel om te achterhalen waar welke informatie te vinden is.

Het is een al langer bestaand probleem, waarvoor een echte oplossing niet zomaar voor handen is. Bij de diensten C&EB en HRS wordt er wel weer een poging gedaan. Er wordt gewerkt aan het concept StudieNet, waarbij studenten relevante informatie (onder andere afhankelijk van hun studiefase) krijgen voorgeschoteld. Ondertussen blijven studenten klagen.

Een puzzel
‘Op zich is de huidige persoonlijke startpagina op Hint handig, maar onder andere mijn modulewijzigingen staan er niet op. Het zou mooi zijn als je via een widget ook de wijzigingen in bijvoorbeeld Confluence kunt zien’, vertelt Selcuk Durak. De informaticastudent is lid van de centrale medezeggenschapsraad en deelt desgevraagd na afloop van een vergadering zijn klachten. ‘En over die modulewijziging: staat ie nou op n@tschool, Confluence of ergens anders? ’t Is gewoon een puzzel en het zou gestroomlijnd moeten worden via Hint.’

Vertrouwen in techniek
Collega-raadslid Rutger Veger is het daar mee eens. ‘Er zou een schil moeten komen voor alle applicaties, een goeie startpagina dus.’ Amber van der Zouwen lukt het niet om een klassenlijst te vinden, Arthur Maijer klaagt erover dat je bij het zoeken naar studie-informatie de exacte naam van een document moet intypen. Het ligt volgens hem ook aan de docenten. Maijer: ‘Sommige docenten hebben bijvoorbeeld geen vertrouwen in bepaalde technieken. Smartboards worden daarom nauwelijks gebruikt. Docenten moeten dus ook meewerken.’ Durak: ‘Het moet vooral duidelijk zijn waar wat te vinden is, er is dus een goeie wegwijzer nodig.’

Eén samenhangende interface
StudieNet dus. Samen met Martijn van Deventer en Gerard Arkink (HR Services) werkt Najang Klootwijk (communicatie) aan dit concept. ‘Voor studenten moet er één samenhangende interface zijn, onafhankelijk van het middel (iPhone, tablet, pc etc.) en/of kanaal (Hint, n@tschool, Osiris ect.). Maar wel afhankelijk van de context, dus door op studiefase gerelateerde momenten expliciet bepaalde informatie te tonen.’ Aldus Klootwijk. Zo moet op een toegankelijke manier duidelijk worden wat de Hogeschool Rotterdam biedt en verwacht.

Zijn allerlei kanalen mogelijk? Mag een docent bijvoorbeeld ook studie-informatie delen via Facebook? Klootwijk moet op zo’n specifieke vraag het antwoord schuldig blijven. ‘Juist over zulke vragen gaan wij ons buigen: hoe ver is de reikwijdte van StudieNet? Welke kanalen gebruiken we wel en welke niet? Welk ‘soort’ informatie ontsluit StudieNet; daar gaan we over nadenken en over in gesprek. Samen met studenten.’

Groot vraagstuk
Dat gebeurt de komende maanden, wat niet wil zeggen dat daarna meteen alle vragen zijn beantwoord, laat staan dat alle oplossingen er zijn. Klootwijk: ‘Het is een groot vraagstuk omdat het alles raakt. Maar als we tegemoet willen komen aan de behoefte van studenten, moet de organisatie eerst een duidelijke visie hebben op wat ze wil en wat kan. Daarna worden deelprojecten geformuleerd en kan er stapsgewijs aan de realisatie gewerkt worden.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to ‘Hint is handig, maar waar is m’n modulewijzer?’

  1. Opleidingen kunnen zelf hun hintpagina ook handig inrichten: hint.hro.nl/ltv -> alle informatie over de opleiding op 1 pagina 😀

  2. Ik had gehoopt op wat constructieve kritiek in dit artikel, maar daarvan is weinig te merken. Zelfs een misplaatste term als “app” voor de mobiele versie van hint blijft onbenoemd.

    Een schil voor alle applicaties lost het probleem niet op. Denk aan de slordige integratie van de mediatheeksystemen in Hint. En hoewel Hint wel altijd lijkt te werken, mist het ook bij de LERO informatie

    Dat zal vast mede door de instelling komen, maar mijn digitale ervaringen met het stagebureau, decanaat en examencomissie zijn niet veel beter. Stagelink werkt eigenlijk niet (als student gezien), de automatische generatie van stagecontracten geven totaal onprofessionele (en ongetwijfeld niet rechtsgeldige) contracten en e-mails blijken totaal niet vertrouwelijk (e-mails met meerdere mensen in het “aan” veld, doorgestuurde informatie van andere studenten).

    Maar wat ik hierboven helemaal mis, is N@tschool. Wijs mij één persoon aan die er blij mee is. Het werkt vaak slecht, soms niet (helemaal op school computers). Afgezien van enkele modulehandleidingen/sheets bevat het geen relevante informatie als student.

    De verplichting zaken te uploaden naar N@tschool als student is totaal ondoordacht; er is geen vaste structuur voor informatie (de inspectie kan dus niet makkelijker zaken controleren, want niet doorzoekbaar) en hoewel deze verplichting in mei(?) aangekondigd is, blijkt 3 weken na aanvang van het collegejaar dat het systeem niet goed werkt en/of onduidelijk is voor studenten. De enige docenten die ik ken die opdrachten via N@tschool nakijken zijn de ICT docenten (á 2 EC per jaar), dus ook daar is weinig animo. Ik parafraseer een van mij docenten even: als uiteindelijk het nakijken van schriftelijke opdrachten via N@tschool verplicht is, zal je zien dat docenten gewoon andere soorten beoordelingen gaan doen om dit te vermijden, bijvoorbeeld alleen nog maar presentaties en toetsen.

    Kortom, ICT systemen op de HR zijn niet serieus te nemen. Welke ingang je ook gebruikt, grote kans dat je tijdens de les na moet vragen hoe en wat, omdat informatie verouderd is of conflicteert met andere bronnen, als deze al aanwezig is. Een schil die probeert inhoudelijk (en bij vlagen technisch) onbetrouwbare systemen te koppelen lost daar niets aan op maar verdoezelt het onderliggende probleem alleen.

    Ik heb te maken met: Hint, N@tschool, Osiris, Stagelink, Facebook, website vakgroep, med.hro.nl/docent, e-mail en sinds dit jaar ook nog met startweek.nl & whatsapp.

  3. “En hoewel Hint wel altijd lijkt te werken, mist het ook bij de LERO informatie”

    En daar zit hem de crux, Kevin. Systemen kunnen uitstekend werken, altijd performen – waarnaar wij als Webcentrum met o.a. Hint uiteraard streven – maar accurate, relevante en up-to-date informatie valt of staat met een gecommitteerde menselijke inspanning. Zonder ‘goede’ mensen die het systeem van input voorzien is performance een wassen neus. Gezien je commentaar denk ik dat dát grotendeels jouw bezwaar is: organisatie en input, al of niet fantastische systemen ten spijt.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top