Imagoboost voor Rotterdamse duif
Gepubliceerd: 7 March 2013 • Leestijd: 1 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Rotterdamse duif heeft een beter imago nodig. Vindt Bob Mirck (eerstejaars lerarenopleiding geschiedenis). Samen met een vriend maakte hij de facebookpagina Pigeons of Rotterdam. De combinatie van doodgewone duivenfoto’s met hilarisch commentaar zorgt voor een stortvloed aan likes.
Waarom zoveel aandacht voor duiven?
‘Het idee werd geboren bij de oer-Rotterdamse patatzaak Bram Ladage. Iedereen schold die duiven daar de huid vol. Wij wilden wat doen aan dat slechte imago. In navolging van het project Humans Of Rotterdam, waar bewoners in hun natuurlijke habitat gefotografeerd worden, fotograferen wij duiven.’
Hoe serieus moeten wij dit project nemen?
‘Het is begonnen als parodie op Humans of Rotterdam. Wij maakten bijvoorbeeld een foto van een groepje starende duiven. Met een tekst erboven als “You walked into the wrong neighborhood, motherfucker!” hadden we binnen no-time honderden likes. Blijkbaar vinden veel mensen dit grappig. Ik hoor ook regelmatig dat mensen anders naar duiven zijn gaan kijken door onze pagina. Bij iedere duif die ze zien, denken ze aan Pigeons Of Rotterdam.’
Wat schuift het?
‘Voorlopig verdienen we nog niets aan onze pagina. We denken er wel aan om bijvoorbeeld een eigen t-shirtlijn te gaan ontwerpen. Zover zijn we alleen nog lang niet.’
En gaan jullie ook naar andere steden?
‘Nu richten we ons nog helemaal op Rotterdam . Maar het lijkt mij wel erg leuk om dit project ook in andere steden te laten draaien. Wat dacht je van Pigeons Of New York bijvoorbeeld?’
Word je die duiven nooit zat dan?
‘Nee want ik ga maar twee keer per maand met mijn camera op pad. Dan zoek ik steeds een andere plek in de stad op. Ik schiet een paar foto’s en achter de computer laat ik mijn fantasie op ze los.’
Jonathan van Noord
Hulde!!
Eindelijk eens positieve aandacht voor deze gevederde vrienden!