Kamer kritisch over ‘masterplan’ VVD
Gepubliceerd: 30 October 2013 • Leestijd: 1 minuten en 27 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Tweede Kamer is kritisch over het VVD-plan om alleen universitair opgeleide docenten les te laten geven in de bovenbouw van het vwo. ‘Beseft de VVD wel dat hiermee de eerstegraadsopleidingen in het hbo verdwijnen?’, vroeg de SGP.
‘De VVD zegt in feite dat een hbo-masteropleiding tot leraar niet toereikend is voor de hoogste klassen van het vwo. In dat geval zijn die eerstegraadsopleidingen nergens meer voor nodig’, analyseerde SGP-Kamerlid Roelof Bisschop tijdens het Kamerdebat over de onderwijsbegroting. ‘Laten we eerst zorgen dat alle docenten die voor de klas staan ook daadwerkelijk bevoegd zijn’, zei hij tegen VVD-collega Pieter Duisenberg, die het ‘master-plan’ vandaag voorstelde.
Ook Michel Rog (CDA) heeft liever dat het kabinet nu op andere zaken focust. ‘Is het niet verstandiger om eerst alle docenten met een tweedegraads bevoegdheid om te scholen tot eerstegraads docenten? Ik deel uw ambitie, maar de keuze voor alleen academische docenten lijkt me onverstandig.’ Jesse Klaver (GroenLinks) maakt ook liever andere keuzes: ‘Volgens mij zijn de problemen in het vmbo groter dan die in de hoogste klassen van het vwo.’
Paul van Meenen (D66) vindt de ambitie van de VVD te vrijblijvend. ‘U plant nu opnieuw een vlaggetje, maar we zitten hier om wetten te maken’, zei hij tegen Duisenberg. ‘Wat gaat u doen? Komt er een wet?’
Grootste medestander van Duisenberg bleek verrassend genoeg de SP. Kamerlid Jasper van Dijk ‘steunt het pleidooi’ en gaat zelfs een stapje verder: ‘Waarom heeft een 3-vwo’er geen recht op een academisch geschoolde docent?’
Duisenberg antwoordde dat hij een ambitieus, maar wel realistisch doel stelt: in 2020 moet honderd procent van de docenten in de hoogste klassen van het vwo academisch geschoold zijn. Hij wacht op een reactie van de bewindslieden van OCW en besluit dan of hij een motie indient over het onderwerp.
In het Radio1 Journaal zei minister Bussemaker vanochtend dat ze het eens is met Duisenberg dat het aandeel universitair opgeleide docenten in de klas omhoog moet. Maar honderd procent gaat haar te ver. ‘Misschien zijn er wel getalenteerde hbo’ers die ook heel goed in de bovenbouw les kunnen geven.’ Als voorbeelden noemde ze topmusici die docent kunstzinnige vorming kunnen zijn en Johan Cruyff, die gymnastiekles kan geven in de bovenbouw. Over de drieduizend eerstegraadsdocenten die jaarlijks afstuderen in het hbo zei ze niets. Daar zal ze doen tijdens het lopende Kamerdebat over de onderwijsbegroting.
HOP, Petra Vissers
Ik stel voor dat alleen academici in de eerste en tweede kamer mogen zitten. Lost meteen alle onzinvoorstellen en onnodige regels op.
Hoe kan een eerstegraads hbo-masteropleiding tot leraar ineens niet goed genoeg worden bevonden om les te geven in de laatste klassen op de middelbare school. De docent heeft immers de ervaring en kunde om de stof dat hij heeft geleerd op het hbo goed over te kunnen brengen op de laatste klassen van het vwo. Het is niet zo dat de vwo leerlingen een universitaire les moeten krijgen. Daarnaast is de stof die men op het vwo krijgt niet moeilijker dan het eerste jaar in het hbo. Er wordt toch verwacht dat de stof dat is aangeleerd op het hbo toegepast kan worden als je bent afgestudeerd? Waarom dit dan niet het geval is (of zou mogen zijn) in het onderwijs is mij dan ook een groot raadsel.
Hier in Nederland wordt er alleen maar blind gestaard op het papiertje en niet naar de kwaliteit van in dit geval de docent. Genoeg hbo-studenten te vinden die het wel eens beter kunnen uitleggen dan ‘gekwalificeerde’ docenten en zo ook op het hbo.
Zat eerstegraads docenten die een stuk minder gemotiveerd/geëngageerd zijn dan de tweedegraads, op HBO en op Voortgezet Onderwijs!
Hoe verzin je het. Ik, met een vwo-diploma, heb er bewust voor gekozen om via het hbo mijn tweedegraads te halen en daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Dit omdat ik nu veel meer stageuren kan maken en echt tot een docent wordt opgeleid. Vaak heb je als academische eerstegraads bevoegde docent 4 jaar lang universitaire stof gehad en daarna nog 1 jaartje voor de vorming tot docent. Dit vind ik echt niet genoeg.